Spær til fladtag tiltilbygning

Hej,
Jeg kigger lidt på hvilke muligheder der er for at lave flad tag med tagpap og overholde br20 omkring isolering på ca. 450mm.

Jeg har kigget lidt på de forskellige beregnere og kan se at på en spænde vidde på 6,5m, tung tag (formoder jeg), styrke C24, 25 grader hældning, 350mm CC afstand så får jeg et spær der er i højden 250mm men jeg formoder jo det er helt forkert vej at gå da man jo ikke har plads til isolering så enten skal man gå limtræs bjælke vejen (hvilket er overkill), eller man skal få lavet et spær moduler til flad tag med gitterspær, er der andre muligheder eventuelle billeder vil hjælpe ?

/donnib  

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have de spær der passer til vægt og spændvidde. Så forskaller man ned så det passer med tykkelse på isolering.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@ev elmand tak, der skal da noget af en forskalling fra 450mm til 250mm, har du eventuelt et link eller et billede hvordan det ser ud ? Jeg er kun vant til at se at isoleringen passer i højden med spærene på de små konstruktioner jeg har været involveret i.

 

Den gammeldags måde er at skrue nogle stykker lægte "lodret " ned fra spær. Det kan være på siden af spær.  Disse kan have en længde på ca. 30 - 40 cm. med 10 cm på siden af spær. Så skrues en forskalling på siden af disse nederst, og du har forskalling klar. den ene vej. så kommer dampspærre og et ekstra lag forskalling den anden vej. På den måde er der plads til 50 mm isolering igen og  elinstallationer. 
Det giver den fornødne plads og isolering skæres præcis omkring disse lægte stumper.
Hvis du vil have det lidt lettere med tilskæring så benytter du i stedet flad søm plade ti denne ned-stropning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jamen når det er til en nybyg hvorfor får du så ikke lavet nogle færdige spær til fladt tag ved en spærfabrik? de kan laves så der er plads til isolering uden nedstropning og alt det der. Se her hos palsgård spær  https://www.palsgaardspaer.dk/produkter/hele-tagpakken/

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 23-02-2021 20:36:06

Jamen når det er til en nybyg hvorfor får du så ikke lavet nogle færdige spær til fladt tag ved en spærfabrik? de kan laves så der er plads til isolering uden nedstropning og alt det der. Se her hos palsgård spær  https://www.palsgaardspaer.dk/produkter/hele-tagpakken/

Jo dem har jeg godt set men da den nye tilbygning skal ind i taget på den gamle tror jeg ikke det er en mulighed desværre. 


 

donnib skrev den 20-03-2021 11:13:40

Jo dem har jeg godt set men da den nye tilbygning skal ind i taget på den gamle tror jeg ikke det er en mulighed desværre. 

 Jeg går da ud fra at når det er en tilbygning så foreligger der jo nogle tegninger. Hvis man sender dem sammen med tegninger af det gamle hus så er jeg da ret overbevist om at de vil kunne komme med en god løsning. Det er jo det de lever af.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis