lampeudtag med vand i

Jeg har boet i mit hus i 1år nu uden problemer, jeg har så nu for nyligt opdaget at der kom dråber ud af et af mine lampeudtag (gammeldags rosette) jeg har så efterfølgende været oppe på loftet for at se om der var en utæthed på taget, jeg kan ikke finde noget og der er tørt rundt om lampeudtaget oppe på loftet. lampeudtaget ligger under flere lag isolering. kablerne ligger i metalrør. dråberne hænger ikke sammen med når det regner 
Jeg er i tvivl om jeg skal have fat i en elektrikker eller en tagmand?
Kan det være kondens der kommer ud af lampeudtaget?  
er der nogen der har oplevet lignenede?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke ualmindeligt med stålrør, og hænger sammen med frosten og tøvejr. Det er helt sikker kondens der kommer ud. Der skal ikke gøres noget hvis ikke det påvirker HPFI relæ. 
Det kan også forekomme med plastrør. F.eks. hvis man har rør fra antenne dåse og direkte op i loft rummet.
I min læretid kørte vi ofte rundt og reparerede installationer efter sådan vejr. Så blev alle stof isolerede ledninger hevet ud af rørene og erstattet af plast isolerede ledninger. De tåler meget fugt før der sker noget.
Ledninger der blev hevet ud var plaskvåde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kondensvandet kommer typisk ved at rørene ligger på den kolde side af isoleringen. Der er ingen lette måder at komme det til livs på, ud over at få rørene lagt tættere på loftsbeklædningen, altså ned i eller under isoleringen. Du kan få skiftet rørene ud med kabler. Begge dele er en bekostelig affære. I nyere huse bruger man kabler både på loft og i vægge. Det medføre så, at det er svært for ikke at sige umuligt at reparere.

fase
Der er også det faktum at man i mange år har lagt både rør og el-dåser nederst i isolering. Og i nyere huse endda under dampspærre. Så undgår man kondensvand, undtagen det tilfælde som jeg beskriver tidligere. Og det kan som regel også mindskes ved at sætte en prop af isolering i røret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du skriver en prop af isolering ville mindske problemet, ville jeg kunne bruge noget fugemasse? silikone? eller andet som prop?

mvh

John 
Annonce
Når jeg  henviser til prop, så er det der hvor jeg beskriver problem i mit 1, indlæg
Det kan også forekomme med plastrør. F.eks. hvis man har rør fra antenne dåse og direkte op i loft rummet. 
Skal du lave prop oppe i dit udtag, så er det kun isolering der kan bruges. Fugemasse af alle slags er noget skidt at få derop. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ok, så jeg kan tage noget rockwool og lave en prop af og komme op over lampeudtaget?
Jeg tror, du har misforstået Eriks indlæg. Erik skriver i sit indlæg om rør, der ender på loftet. Du vil stoppe kondensen ved at proppe røret af i ioftsdåserne, som jeg gætter på er af metal, en såkaldt 700 dåse. Du ikke kan fjerne kondensen fra ved at proppe røret af med rockwool. Du har ikke skrevet noget om, hvor gammel din installation er eller om rørene ligger oven på isolationen. En ide til at undgå kondens i elinstallationen kunne være at dække den med isolering, så rørene ikke blev så kolde.

fase
Tusind tak for jeres svar indtil videre :)

Dåserne på loftet er af metal, huset er fra 1964
Jeg var oppe på loftet og måtte fjerne 2lag rockwool før jeg kom ned til lampeudtaget, rørene hvor ledningerne kører ligger også under 2 lag rockwool ca 150-200mm, jeg gætter på at kondensen kommer nedefra da der er hul igennem lampeudtaget og loftet op til rørene, så tænkte jeg at jeg kunne lukke hullet ved at komme noget rockwool op i lampeudtags hullet, som en prop for at der ikke kommer varm luft op?

Jeg synes ikke det er holdbart at der kommer vand ned især når det er igennem et lampeudtag så jeg vil gerne finde en løsning, er den mest sikre måde at fjerne rørene og få installeret nye kabler?
eller vil det hjælpe med et tykkere lag rockwool end de ca 200mm?
Findes der rør isolering ligesom til vandrør som jeg kunne komme rundt om?

Mvh
 

Der er ingen fare ved at der kommer lidt kondens fra rørene. Det går sikkert væk i løbet af de næste par uger med det vejrskift. Og det varer vel 5-10 år inden vi igen har så hård en frost periode.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis