Løsne limet træ?

Ogginok
Ogginok
10 4070
Kan man løsne limet træ?
Vi har arvet en Y-stol der er i en skidt forfatning. Nogen har kastet sig ud i at fjerne den oprindelige maling/lakering, men har så alligevel opgivet halvvejs. Desuden er den så småt faldet fra hinanden nogle steder. Men træet er ellers i fin stand.
"Heldigvis" er det flettede sæde også ødelagt, så hvis jeg finder en kurvemager der kan lave et nyt sæde (uden at det koster det samme som en ny stol) så kan jeg formodentlig godt skille den ad, slibe den ned, og samle den igen.
-Hvis altså jeg KÁN skille den ad... Noget af den er som nævnt allerede faldet fra hinanden, men jeg antager at resten er limet sammen.
Hvordan løsner man limet træ? -Kan man opløse det, eller må man prøve at vrikke og banke det forsigtigt løs? -Nogen gode råd?
=) Ole

Bær over. Jeg er nybegynder. 
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
PinkHenrik
PinkHenrik
4973 6300
Almindelig hvid snedkerlim (som det højst sandsynligt er) kan mig bekendt ikke opløses med noget når det først er hærdet op uden at det går ud over træet.
Du kan prøve at banke den fra hinanden stille og roligt, eller du kan bruge hurtigtvinger der "vendes" så de skubber i stedet, som de normalt virker. Så kan du nænsomt trække de forskellige dele fra hinanden.
Brug selvfølgelig klodser der skal beskytte træet, så du ikke laver mærker af enten hammer eller tvinger.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x

Lignende indlæg

1. Hjælp til valg af montagelim
    Lav-Hus (4 svar)
  2. Afmontering af teaklister i U-profil.
    Lav-Båd (3 svar)
  3. Lille hak i parketgulv! - Strygejern?
    Lav-Hus (6 svar)
  4. Corsa C "streg" på siden af bilen
    Lav-Bil (1 svar)
  5. Hvilken type lim til hardietrim
    Lav-Hus (4 svar)
  6. Håndtag på dør
    Lav-Hus (2 svar)
  7. Dyvler - Hvordan løsner man dem?
    Lav-Hus (3 svar)
  8. Køl
    Lav-Båd (16 svar)
  9. Limet trægulv skal væk
    Lav-Hus (2 svar)
  10. Rådden finér.
    Lav-Båd (1 svar)

Sponsor på LDS

Malgodt

Malgodt er en af de mest populære maling-butikker på nettet med fysiske butikker i Aarhus og Rødovre/Glostrup. Har været sponsor på Lav-det-selv.dk igennem flere år og bidrager med artikler og ekspertviden.

Se mere

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her

Se også