Valg af multimeter

Søger en multimeter til privat hobby brug. Roder lidt i 12 volt DC og 220 volt plus kraft på arbejdet. Hvilket vil være de steder jeg primært vil bruge den.
Jeg elsker dog kvalitet og en fluke ville selvfølgelig være et fedt valg. Men bliver også nødt til og forholde mig behovet, som ikke er så stort. Har læst om Brymen BM235 skulle være et fornuftigt valg (kan bare ikke finde den i dansk webshop hvilket er et must)
Udover den har jeg kigget på
Elma BM257s
Elma BM807s
Elma BM821S
Og Elma BM251S
Hvilken vil i anbefale. Sikkerhed, nøjagtighed og brugervenlighed prioriteres højt. Jeg tror dog aldrig jeg får brug for muligheden for tilslutning af pc eller app. I må også gerne komme med andre forslag hvis i har nogen. 😀
Søger en multimeter til privat hobby brug. Roder... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Bent Andersen skrev den 23-02-2021 18:02:41

Nej. Edition+ har silicone ledningerne.

 Super tak. Det var også sådan jeg havde forstået det. Men er ikke helt sikker på jeg forstår hypen for EEV blog versionen. Eks på YouTube er det kun den version der ligger videoer af. Hvad er det der gør den så speciel fremfor eks edition+ versionen? Føler der er noget info jeg har glippet. 😂😂

www.eevblog.com er et af de største og bedste forum for elektronikfolk. Både forum selv, samt de videoer der ligger på sitet.
Med så mange medlemmer at de kan tillade sig at lave en specialversion af BM235.
EEVBlog modellen er ikke bedre end de normale. Man får bare et gummihylster i blå, andet er der ikke i det.
EEVBlog har udvalgt BM235 til et af de bedste multimetre til prisen efter at have gennemlyst markedet.

Samt at man understøtter EEVBlog med 10 Euro hvis man køber specialversionen.

Dit valg af edition+ er helt rigtigt.

Bent Andersen skrev den 23-02-2021 19:01:13

www.eevblog.com er et af de største og bedste forum for elektronikfolk. Både forum selv, samt de videoer der ligger på sitet.
Med så mange medlemmer at de kan tillade sig at lave en specialversion af BM235.
EEVBlog modellen er ikke bedre end de normale. Man får bare et gummihylster i blå, andet er der ikke i det.
EEVBlog har udvalgt BM235 til et af de bedste multimetre til prisen efter at have gennemlyst markedet.

Samt at man understøtter EEVBlog med 10 Euro hvis man køber specialversionen.

Dit valg af edition+ er helt
rigtigt.

Ja man tager jo en beslutning til der bliver truffet en ny. 😂😂 jeg har lige bestilt men jeg endte faktisk ikke med BM235 men derimod BM829s med plus pakken så jeg får tasken og silikone ledningerne. Synes den havde nogle lidt lækre funktioner og så tror jeg at jeg er lidt bedre fremtidssikret med den. 😀 en af de helt store overbevisningspunkter var dog cat 4 ved 1000 v
Takker mange gange for hjælpen herinde til dem der har skrevet. 😀

 

Lige en opdatering. Bestilte BM 829S fra Tyskland fra det link Bent har lagt op. Bestilte den med lidt ekstra udstyr. Vidste dog ikke at elma og brymen er samme produkt. Elma er bare markant billigere. Så endnu engang tak for jeg fik sparet de penge, med hjælpen herfra. 😀 men jeg bestilte den i onsdag, idag (fredag) ankom den så. De havde sendt den som Express selvom det egentligt kostede mere, og jeg ikke havde valgt det. Kanon service. Alt er iorden. Nu har jeg leget lidt med multimeteret i løbet af dagen. Vildt godt multimeter med mange funktioner, jeg uden tvivl nok skal blive glad for. Skriver dette da andre måske står i samme situation som mig, som evt gerne vil vide hvordan det endte. Bestillingen var super nemt så ingen grund til og være skræmt af landegrænsen. Uden ekstraudstyr kostede denne 1036 kr. med fri fragt, prisen ved elma i dk, for samme multimeter er 1868 kr. (moms er lagt på for begge enheder) 
Annonce
Tillykke med købet! Du må gerne lige komme med en tilbagemelding om hvordan apparatet er at arbejde med, for det kunne da godt være, at jeg skulle opgradere mit gamle DMM med stive ledninger fra Harald Skrald alligevel!   

Hellere leje end at bo på gaden.
Kolding75 skrev den 27-02-2021 12:05:49

Tillykke med købet! Du må gerne lige komme med en tilbagemelding om hvordan apparatet er at arbejde med, for det kunne da godt være, at jeg skulle opgradere mit gamle DMM med stive ledninger fra Harald Skrald alligevel!   

 Har jo kun lavet nogle små ting med den. Men jeg synes den er vildt lækker og arbejde med, rigtig mange funktioner, udover Hz har jeg nu sat mig ind i alle de andre. 😀 den er overraskende nem og arbejde med.
Plusser:
Masser af funktioner

Nem betjening
Lækkert med silikone ledningerne (tilkøb, men de medfølgende gummiledninger kan også sagtens bruges)
Lækkert oplyst display
Value for money
At der medfølger temp måler i æsken
Minusser:
Købte plus pakken hvor der er en taske og silikone testenheder med. Vil jeg klart anbefale, men tasken kunne godt have et lille ekstra rum med lynlås til de små dele
Standen på selve multimeteret kunne godt være lavet lidt bedre, den kan godt stå selv men kunne godt have været en anelse bedre
Tilkøbte magneten til den, den kan holde den på stål, men kunne godt være en anelse kraftigere,
Tilkøb:
Plus pakken der indeholder en taske og silikone testenheder
Magnet til at holde den på metal
Krokodillenæb til påmontering

Købte som sagt BM829S primært fordi jeg er lidt en nørd når det omhandler værktøj, og typen der kan se timer af YouTube videoer med nogen der forklarer noget lidt nørdet om værktøj. BM829s er rigtig lækkert, og jeg er sikker på jeg er fremtidssikret. Men BM235 som også bliver nævnt herinde er uden tvivl også et rigtig godt valg. Jeg roder dog lidt i DC volt og satte stor pris på blandt andet True RMS på både DC og AC som denne har. 😀
Prisen for enheden er 1036 kr og ialt incl tilkøb endte jeg i 1221 kr. fragten var gratis og jeg havde den efter bare 2 dage.
Men kan se du bor i Kolding. Jeg bor selv i Middelfart. Så hvis du vil opleve den i virkeligheden og få en lidt bedre forståelse af hvordan den er, så kan du da kigge forbi hvis du en dag er på de kanter. 😀

Mit 30år gammel multimeter er begyndt at svigte og har kigget på de Brymen - takket være tråden her :-)
Jeg ved ikke ret meget om multimetre, men de må gerne kunne måle f.eks 0,1 Ohm.
Der er noget jeg ikke forstår. I BM235 specifikationer står der: Ohm Range 600 Ohm - 60 MOhm
Jeg har lige set en video med BM235 og manden kunne måle 0,5 Ohm og 1 Ohm.
Hvordan skal man så forstå det, som står i specifikationer?

 
@BTA Handyman: Tak for en fin beskrivelse, og tak for tilbuddet med at kigge forbi - det er pænt af dig, men er nok ikke så smart så længe "coronaen hærger" :-) Den eneste grund til at udskifte mit nuværende, billige multimeter med feks. BM829S ville for mig være: Højere præcision, bedre testledninger, tilkøb af ordentlige IC-kroge og mulighed for at måle logisk frekvens og cycle. Særligt det sidste er egenskaber, som jeg egentligt mangler af og til, og det kunne måske spare mig for en større udskrivning til et oscilloskop, som jeg egentligt slet ikke gider at have stående!

@DLG: De specifikationer omhandler præcision ved forskellige impedanser, og ikke hvilke impedanser den kan måle. Du kan forstå det sådan, at jo lavere impedans, jo højere præcision - hvilket giver rigtig god mening.

Hellere leje end at bo på gaden.
600 ohm er max. værdien i det pågældende måleområde. Da displyet viser op til 5999 skal du nok ikke regne med at måle 0,1 ohm.

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også