Skåret gammel kobberledning over. Strøm er gået

hej alle

vi skulle pille en gammel lampe ned i vores entre i vores københavner lejlighed. Fatningen sat godt fast, så vi valgte bare at klippe ledninger over (vi havde slukket for strømmen) og da vi så skulle tænde for den igen, så er strømmen gået ud til vores køkken, stue og toilet.

Vi ved ikke hvad vi har gjort, eller hvordan vi løser det?

Der er tale om nogle gamle kobber-ledninger. Og det mærkelige er at de sad forbundet ud til vores lampe.

alt hjælp modtages med kyshånd!
Mvh. Luna

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har klippet 3 ledninger over. De 2 af dem sidder samlet i din fatning. Disse 2 ledninger skal samles igen for at få det til at virke igen. Det er 0-lederen som kører videre til den øvrige installation der skal samles.

Søren O
Hvis du kan se farven på isoleringen ved lampeudtaget har du en chance. De 2 ledninger der sidder samlet, er begge 0-ledere - og det er dem du kal have samlet. Den anden leder skal afsluttes med en samlemuffe.
Når du har klippet lampeudtaget, er det autorisationskrævende arbejde.

Søren O
Du har i den grad kvajet dig, hvorfor klippede du ikke ledningen ud til lampen i stedet for i den faste installation. For at strøm til resten af installationen, samler du de to sorte. I morgen ringer du til en elektriker og får lavet installationen. Jeg kan se, at det er en klemlisteinstallation. Det er ikke det mest spændende at reparere (læs,  det er ikke sikkert, det er billigt). Din udløbsroset er ikke en fatning.

fase
Hej Søren. Det giver rigtig god mening. Tak for det.

Fabrin, måske sige det lidt pænere. Jeg havde også først klippet ud til lampen, men den fatning som sad helt tæt på væggen var ekstrem grim og overmalet i flere årtier, så den ville jeg også gerne have ned. Men tak for det. 
Annonce
Jeg indrømmer, at det ikke var det politisk korrekte svar givet i en tone, som kunne misforstås. Du har klippet forbindelsen til den faste installation over og derved begivet dig ud i et område, du tilsyneladende ikke er helt hjemme i. Det, du har klippet af, er ikke en fatning. Kunne du skrue en pære i? Hvis du ikke kan det. er det ikke en fatning. Du har pådraget dig en udgift ved ikke at spørge f.eks. her i dette forum først. Men du er blevet en erfaring rigere og nogle kr. fattigere.
Hvis du i stedet for at klippe ledningerne af, havde demonteret dem i lampeudtaget, kunne der have været monteret et pænt udtag.

fase
Jeg synes at kunne se 2-3 sorte, de samles medens den hvide skal for sig selv i en muffe.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er rigtigt, men de er bare lidt korte i den ende der skal monteres i den ny roset.

fase
Ja det bliver noget bøvlet som vi siger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er bare helt i orden Fabrin :)) Tak for hjælpen alle sammen! Vi prøver at samle det i en muffe. Håber det ikke bliver for bøvlet.. 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis