Tilføje 3. lampe til udtag

Jeg vil gerne tilføje en ny lampe til et udtag, hvor der er i forvejen er to pendler. Ledningerne fra de to eksisterende lamper er kørt ind i en lille samledåse, så der kun er ført ét kabel ind i udtaget.

Hvorledes kan jeg få lys i den tredje lampe på en forsvarlig måde? Om muligt vil jeg foretrække at der fortsat kun er ét kabel der går ind i udtaget.

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal den 3. lampe tænde sammen med de to andre eller hvordan? Hvis  de tre lamper skal tænde sammen, skal du bare forbinde den tredje sammen med de to andre.

fase
Du forbinder der 3. lampe i samledåsen, hvor de to andre er forbundet.

fase
Den skal jeg lige forstå. Samledåsen har to indgange der begge er i brug og én udgang. Så mener du, at der godt kan sættes to lamper ind i samme indgang? ?
Normalt regnes i energiretningen, så din samledåse har en indgang og nu to udgange. Du ønsker tre udgange som vist i din skitse. Din skitse kunne principielt vise måske fem udgange.
For at give et svar på dit spørgsmål ville det være en god ide at vise et billede af samledåsen. Du kan sagtens have to lamper på en udgang. Men som sagt et billede af samledåsen ville være fint. 

fase
Annonce
Ok, samledåsen ser således ud. Jeg er ikke sikker, på der er plads til en ledning mere.
Hvis der ikke er plads til en ledning mere under aflastningsklemmen, kan du måske koble til ved en af de andre lamper, hvis der er en baldakin. Måske er der plads til en ledning mere i lampeudtaget. Det begynder at ligne gætterier fra min side fordi jeg ikke kender dine tilslutninger af lamperne.

fase
Hvis du kan tage et billede op imod loftet hvor det sidder ( virkeligheden og ikek skitser ) så er det nemmere at komem med noget brugbart.
Jeg ville nok kunne lægge en ledning mere ind hvor du kalder indgang i samledåsen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Her er et billede af de tre lamper. Den nye er yderst til venstre.

Ledningerne ved de to eksisterende lamper er ikke sat så pænt op endnu. Jeg håber samledåsen kan skjules under den ene baldakin, og så skal ledningerne gemmes i kabelskjulere langs loftet.
Hvis du vil skjule samledåsen i baldakinen, så fjern den helt, og saml ledningerne fra de tre lamper og tilgangen i lampen yderst til højre.
Eller sæt samledåsen ved lampeudtaget med de to åbninger mod lampeudtaget. Før ledning fra lampeudtag ind i den ene og ledingen fra lampen nærmest muren i den anden åbning. Træk en ledning mellem de to lamper til højre. Lampen til venstre fører du langs loftet inde ved muren i en tynd ledningskanal hen til samle dåsens ledige hul.
Da du bruger baldakiner til at slutte lamperne til i, kan du bruge en flad 2x0,75 i en flad kabelkanal med dobbeltklæbende tape på bagsiden.
Da jeg ikke kan se målene fra væggen og ud til henholdsvis lampe og lampeudtag, skal du måske vende samledåsen. 


fase
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis