Motor til metaldrejebænk

Hej med jer.
Vil høre om der er nogen der kan give mig en ide om hvor stor en motor jeg skal købe til min metaldrejebænk. Jeg har købt den på DBA og er ved at total renovere den. Den er 80cm lang og er lavet i støbejern. Der kommer en frekvensomformer2,2kw på drejebænken, jeg vil godt have at motoren er så lille så muligt  så den ikke fylder for meget.  Har haft kigget på en 1,1kw på 1400omd
Men ved ikke om der er nok bundtræk i sådan en. Er der en der ved noget til dette??. På forhånd tak Jesper

Jeg kan lave ALT:) indtil det modsatte er bevist:(
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja en 1,1 kw kan sagtens bruges, det er der ingen problemer i.
Især hvis du køre den på laveste gearing (stor remskive på drejebænk, og lille på motor, så har du gode kræfter ved de lave omdrejninger, og kan jo så skrue op for hastigheden med frekvensomformeren.

Jeg har en gammel Boxford drejebænk, den har jeg også frekvensomformer på, jeg har sat den til at drejebænken max kan køre 1400 o/m
Jeg har lavet den om til tandrem, da en kilerem ikke er så god til at overføre kræfterne ved lave omdrejninger.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Je_ns. Mange tak for det hurtig svar:). Jeg vil også skifte remtrækket på den. Tænker på en 2til1 remtræk. Har du en ide om hvor stor de ca. skulle være. Der er plads til 120mm på drejebænke.  Det kunne godt være man skulle vælge et tandrem træk..... på forhånd tak

Kan du få plads til en 120 mm skive på drejebænken, skal du ned på 60 mm på motoren.
Så får du halveret omdrejningerne på drejebænken, i forhold til motorens omdrejninger.

je_ns skrev den 22-02-2021 16:47:22

Kan du få plads til en 120 mm skive på drejebænken, skal du ned på 60 mm på motoren.
Så får du halveret omdrejningerne på drejebænken, i forhold til motorens omdrejninger.

Hej igen. 

Hvor mange omdrejninger skal en drejebænke max køre i den alder. Den er ikke med kuglelejer....  Hvis jeg køre 120-60mm vil den køre ca 700 til 800omd???. Er det ikke for lidt?

Hvis den er med glidelejer, ville jeg ikke gå over 1000 o/m
Forstår det sådan at du har en frekvensomformer, så kan du køre den op i frekvens.
Skruer du op til ca 70 hz, vil du ca ramme de 1000 o/m.
Men mærk efter om lejerne bliver varme, og husk at få dem smurt jævnligt.

Annonce
je_ns skrev den 22-02-2021 18:39:30

Hvis den er med glidelejer, ville jeg ikke gå over 1000 o/m
Forstår det sådan at du har en frekvensomformer, så kan du køre den op i frekvens.
Skruer du op til ca 70 hz, vil du ca ramme de 1000 o/m.
Men mærk efter om lejerne bliver varme, og husk at få dem smurt jævnligt.

Tak for svaret. Sender et par billeder når jeg er færdig. 

Husk at når man skruer frekvens op over 50 hz så følger drejnings moment ikke med. Det er en kombination af spænding og frekvens. Da man ikke kan hæve spændingen så kommer momentet ikke med op.
Nogen gange kan man opnå noget ved at justere en 400 V frekvens omformer til 230V ved 50 hz Og så montere motoren om i klemkassen til 3 x 230V Så har den mulighed for at hæve spænding op over normalen samtidig med at frekvensen kommer op. 
Men det løser sådan set ikke problemet at geare lavt mekanisk og så geare op elektronisk. Kræfterne skal være der så der er ikke noget trylleri der.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er også stor forskel på frekvensomformere, er min erfaring.
Jeg har rigtig god erfaring med Danfoss vlt 2800 serien.
Jeg køre med en  2,2 kw 660 o/m  motor og en nedgearing der 1 : 2,66
Så ved 50 hz køre drejebænken ca 250 o/m, nedgearingen gør at jeg kan køre meget langsomt, og alligevel have stort moment.
For at komme op på ca 1400 o/m på drejebænken, køre jeg op på 275 hz  har på ingen måde oplevet problemer med trækkraften på højeste hastighed..
Har prøvet flere forskellige setup, det her fungere suverænt bedst for mig..

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis