Varmeveksler til CV monteret forkert???

Hej alle,

Har et spørgsmål ang afkøling på vores fjernvarmeunit hvor jeg morderligt godt kunne tænke mig at få noget input på fra jer kloge hoveder.

Lige et par facts om de nuværende temperaturer inden smøren nedenfor :

FV frem: ca 70 C
FV retur: ca 40 C
CV frem: ca 39 C
CV retur: ca 30 C

Vi har en Grundfos alpha 2 25-60 pumpe der lige nu kører med lavest mulige flow.

Da vi har haft svært ved at få varme de seneste par vintre besluttede vi skifte fjernvarme-centralvarme veksleren på opfordring af to uafhængige VVSere. Vores fjernevarme unit er fra 95 men blev gennemgået, renset og fundet OK med undtagelse af veksleren sidste forår. Det er så blevet gjort her i sidste uge hvor vi fik en Metro Therm 2720 228-26 smidt på. Problemet er at afkølingen er ret meget dårligere end før den blev skiftet -  i hvert fald 10 grader mindre. Når det er koldt som nu kan den nå 30 C hvor den før snildt var 40 C og også mere nogle gange under samme betingelser. Men ellers ligger den på 23 - 25 C når udetemperaturen rammer 6-10 grader som fx i går.

Efter at have rodet med termostaterne på fjernvarmeuniten og kigget på rørføringen har jeg lidt på fornemmelsen at veksleren er blevet monteret forkert. Mere specifikt ser det ud som om at den er monteret efter medstrømsprincippet og ikke modstrømsprincippet som der ellers står i manualen fra Metro Therm. Altså at flow fra hhv fjernvarme og centralvarme løber parallelt i veksleren (se børnetegningen jeg har lavet for neden). Men er ikke fagmand eller som sådan super god til VVS og kan sagtens have misforstået noget så det er her jeg rigtig gerne vil høre jeres mening inden jeg hiver fat I ham der monterede den.

En anden ting som jeg synes er mistænkeligt og kunne tyde på at den er monteret efter medstrømsprincip er at returen på primærsiden slavisk følger fremløb på sekundær-siden. Dvs hvis jeg skruer op for CV fremløbstemperaturen til fx 50 C så vil fjernvarme returtemperaturen også være ca 50 C. Og så vidt jeg har kunnet læse mig til er det netop hvad man ser i en veksler hvor flow er parallelt. Det betyder selvfølgelig også at afkølingen bliver endnu dårligere dvs kun ca 20 grader i det tilfælde. 

Al input er meget værdsat! :)

Mvh Tau

Skematisk tegning af rørføring/flow:
         
Tegning fra producenten:

Billede af veksleren (tror nummeringen er forkert, i hvert fald ift producentens tegning)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du ikke et billede af hele installationen.

fase
Hvis vi kan regne med din “børnetegning”, så har din vvs-er en akut opgave. Veksleren er med “slag”, så ind- og udløb sidder lige over for hinanden.
Du har ret i at gennemløbsretningen skal være modsat, altså hvis fjernvarmens fremløb kommer ind på vekslerens forside, skal centralvarmens “udløb“ også komme ud fra vekslerens forside.
Nummereringen på veksleren ser rigtig ud, hvis der over for 1. tallet (på bagsiden af veksleren) sidder et 2-tal.
Hvordan er din veksler tilkoblet?
Fremløb fra fjernvarme er tilkoblet nr?
Retur fra fjernvarme er tilkoblet nr?
Fremløb til centralvarme er tilkoblet nr?
Retur fra fjernvarme er tilkoblet nr?

Din veksler skulle kunne klare 20 Kw ved 70o fremløb. Det er rigtig meget, og kan vel klare en 500 m2 bolig med middel isoleringsstandard.

Søren O
Hej Fabrin og Søren,

Tak for svar! Har smidt nogle flere billeder ind for neden - håber de giver et lidt bedre overblik. Ift nummereringen af veksler-studserne har han sat nogle klistermærker på men jeg kan ikke finde nogle tal der er indgraveret i veksleren. Jeg synes det ser lidt mærkelig ud da 3 sidder overfor 1 og 2 overfor 4 hvilket ikke stemmer med tegningerne fra manualen.

Ift dine spørgmål Søren så er forbindelserne som følger (i VVSerens nummerering):

Fremløb fra fjernvarme er tilkoblet nr 1 (forside, venstre)
Retur fra fjernvarme er tilkoblet nr 3 (bagside, venstre)
Fremløb til centralvarme er tilkoblet nr 2 (bagside,højre)
Retur fra centralvarme er tilkoblet nr 4 (forside, højre)

Mh Tau



Ift dine spørgmål Søren så er forbindelserne som følger (i VVSerens nummerering):

Fremløb fra fjernvarme er tilkoblet nr 1 (forside, venstre)
Retur fra fjernvarme er tilkoblet nr 3 (bagside, venstre)
Fremløb til centralvarme er tilkoblet nr 2 (bagside,højre)
Retur fra centralvarme er tilkoblet nr 4 (forside, højre)

Er du sikker på at fjernvarme og centralvarme er tilsluttet, som du har beskrevet det? Efter din beskrivelse skulle fjernvarmen være tilsluttet på hver sin side af veksleren, og centralvarmen ligesådan.
Hvad er fabrikatet på veksleren?


fase
Hej Fabrin,

Jo, den skulle være god nok. Så fjernvarmen frem går ind gennem venstre studs fortil og ud af venstre studs bagtil. Centralvarme retur går ind af højre studs fortil og ud af højre studs bagtil. Det passer også med temperaturerne når man mærker på rørene. Det er en Metro Therm 2720 228-26 vi har fået på. Han har åbenbart ikke sat den tilhørende isoleringskappe på men kan være der ikke har været plads til den.

Er ret sikker på at han har fået nummereringen galt i halsen. Kan se at nummereringen er trykt på den isolationskappe som så ikke er der - ikke på selve veksleren. På billedet fra Metro Therm kan man se at udgang 2 vil sidde bagved til venstre på den måde som han har sat den op (se nedenfor).

Tak for input!

Mh Tau

   
Annonce
For at der ikke skal opstå fejl i korrespondancen mellem os, kan du så ikke fortælle på hvilke numre frem og retur for henholdsvis fjernvarme og centralvarme er forbundne til?  hvorfor er der lavet en pladekasse om veksleren, når der følger en færdig isolering med.

fase
Tilslutningerne til veksleren skal følge skemaet fra Metro. Passer den “støbte nummerering” på “plastisoleringskappen“ ikke også med skemaet fra Metro?
Det er ikke ligefrem “raketvidenskab” at tilslutte en varmeveksler, så din vvs-er må bare lave det om helt uden udgifter for dig.

Søren O
søren jeg har lige skrevet et indlæg med en brochure fra metro. Måske er det lidt svært at slutte en veksler til. 

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis