Kalkmørtel i kælderen

Hej

Er igang med at renovere kælderen på vores hus fra 1935. Min plan er følgende:

- Vande underlaget
- Lave udkast med NHL3.5 grundingsmørtel
- Sluttede med NHL3.5 0-4mm, skulle være bedre end 0-2 i en kælder
- Male med silikatmaling fra keim.

Min væg ser således ud. Tror det yderste lag er et cement lag da det knækker. Det næste ligner noget kalkmørtel da det smudre. Under det er det et blødt lag. Ligner lecanødder og har samme konsistens som en svamp.

Tænker at jeg fjerner hele det først lag (cement laget) og flere steder har det sluppet underlaget da det sikkert er for stærk. Derefter følge planen med udkastet direkte på det eksistende kalkmørtel og svamplignende lag hvor kalkmørtel er forsvundet.

Er det nødvendig med grundingmørtel? Og kan jeg bruge en grov 0-4 ovenpå den eksistende som er fint?​​​​​

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forskellen ved grundibgsmørtel er højere kalkindhold som gør det nemmere at fås det til at binde.

Hvis dit underlag er groft (hvilket det bliver når du slår cementen af) så burde du godt kunne uden grundibgsmørtel.

Jeg har lavet det samme i min kælder. Det kan blive rigtig godt men det tager tid :-)

Et godt råd er at købe en lille tromle blander til kalkmørtlen. Den skal blandes rigtig længe og det bliver man hurtig træt af hvis man ikke har en maskine til det.

Når du går igang med keim så find et par beskyttelsesbriller for en sikkerheds skyld. I flydende tilstand er silikatmaling let ætsende og af erfaring føler man sig ret dum på skadestuen når man har fået et stænk i øjet. 

Ask
Nåe nu formålet er at transportere fugten, så er princippet at inderste lag skal være grovere end det yderste - defineret ved kornstørrelsen på sandet der anvendes.

Hvad type hus er det og hvor gammelt - det ligner umiddelbart en form for bungalow, men porebetonen som kældervæg forvirrer mig. 

Mvh Troels
Hej Troels

Huset er fra 1935. Se billedet for typen. Ved ikke hvad det indereste lag er. Lidt gummiagtig som en hård svamp. Se video

Vil det sige jeg også skal fjerne kalklaget (Der er meget som sidder fint fast) for at få det bedste resultat. Kan jeg ikke lade det eksisterende kalklag være og så pudse med korn 0-2 i stedet for 0-4. Det bliver så mere tæt men får så en bedre overgang med det eksisterende kalklag.

Hej Ask

Tak for rådene. Ser det stadig godt ud idag   

Hvad mener du med blande rigtig længe. Snakker vi om 10-15 min? Jeg har 2 store drenge som kan godt hjælpe lidt til med blandemaskinen (købt i Harald Nyborg)   

 

Det ser stadig godt ud men det er også kun 3 år siden.

Det inderste lag minder lidt om noget af det jeg havde. Jeg har betonvægge der er støbt på stedet i mit hus fra 1916 (der er ikke brugt meget cement). På en af væggene var der blevet pudset op med cement og derefter var der blevet puttet en trævæg udenpå som havde siddet der i en 40-45 år...
Det havde resulteret i en fugtophobning der gjorde det yderste lag i betonvæggen fuldstændig porøst. Jeg måtte slå rigtig meget af før jeg kom ind på fast underlag. Du skal altid huske at dit resultat aldrig kan blive mere solidt end dit underlag så hvis du kan trykke dit ind sådan der er det ikke brugbart som underlag.

Med lang blandetid mener jeg cirka 25 minutter. Det står der også hvis du læser vejledningen hos NHL

Ask
Annonce
Jeg fjernede lige kalk og gummi/isolering laget og så kom jeg til et fast underlag   Underlaget er meget fugtigt. Dvs. jeg skipper vanding og starter med KKH grunding direkte på den fugtige faste underlag?
Hvis det er noget isolering er der intet at sige til at der er pænt fugtigt bagved!

Jeg ville slå ned til det faste underlag også ville jeg nok lade det stå frit i nogle uger så det lige kan tørre minimalt ud før jeg gik videre. Det er nemmere at arbejde med hvis dit underlag er lidt fugtigt og ikke fuldstændig gennemblødt 

Ask
Super. Nu har jeg et grundlag at arbejde på.

- Lad det tørre et par uger så det er lidt fugtig og ikke gennemblødt som det er nu.
- Udkast med KKH3.5 grundingmørtel ca. 5mm tyk (Det ser nemt ud på youtube videoerne   )
- Udkast/Pudse med KKH3.5 0-4mm som finish i ca. 1-2 cm tykkelse.
- Keim silikatmaling (Husk sikkerhedsbriller   )
Virker meget fint. Når det er lidt tørt er du nok nød til lige at se efter svamp nu hvor det har været så fugtigt. Måske skal du give det et lag protox eller rodalon før du går igang bare for en sikkerhedsskyld
 
Jeg vandskurede mit pudslag. (Altså jeg lod det tørre lidt også kørte jeg rundt med et vådt skumpudsebræt). Det gav et råt men jævnt look som jeg er ret glad for. Men den slags er en smagssag. 

Ask
God ide med rodalon. Glæder mig til at komme igang. Det skal nok blive godt. Tak for hjælpen.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også