Kalkmørtel i kælderen

Hej

Er igang med at renovere kælderen på vores hus fra 1935. Min plan er følgende:

- Vande underlaget
- Lave udkast med NHL3.5 grundingsmørtel
- Sluttede med NHL3.5 0-4mm, skulle være bedre end 0-2 i en kælder
- Male med silikatmaling fra keim.

Min væg ser således ud. Tror det yderste lag er et cement lag da det knækker. Det næste ligner noget kalkmørtel da det smudre. Under det er det et blødt lag. Ligner lecanødder og har samme konsistens som en svamp.

Tænker at jeg fjerner hele det først lag (cement laget) og flere steder har det sluppet underlaget da det sikkert er for stærk. Derefter følge planen med udkastet direkte på det eksistende kalkmørtel og svamplignende lag hvor kalkmørtel er forsvundet.

Er det nødvendig med grundingmørtel? Og kan jeg bruge en grov 0-4 ovenpå den eksistende som er fint?​​​​​

Hej Er igang med at renovere kælderen på vores... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Ask

Nu vil konen også gerne have det vandskuret så man kan se de rå mursten. Er det så at skippe grunding og på med kkh3.5 0-4 og så bruge et skumpudsebræt til det når det er fingertørt?
Øh må jeg starte med at spørge hvilke mursten ?

Den væg du har vist mig billeder af vil mit bedste bud være er af beton, så der er nok ingen mursten. De kan selvfølgelig være på nogle indvendige vægge.

Hvis du vil have vandskuret look på en rigtig murstensvæg så er opskriften at du finder en ganske fin mørtel altså 0-1mm fx, trækker et lag på også skifer det rundt. Du kan finde videoer MV. På YouTube.

Hvis du har en betonvæg kan du gøre det at du først pudser op i fx 0-4 også laver murstensmønster i pudslaget (det kan du også Google en guide til)
Du kan så lægge et tyndt vandskuringslag ovenpå det og opnå omtrent samme effekt.
Personligt ville jeg mene at murstensmønster er for arbejdstungt til en kælder, men det er jo smag og behag 

Ask
Hej Ask

Glemte billederne. Her er de rå vægge. De 2 med halv beton er ydervæggene, mens de andre er indvendige vægge.

Konen kan godt li de rå mursten hvor ikke alle mursten er lige pæne og nogle er forskudt. Så jeg tænker at lag kkh mørtel 0-4 (måske 0-2) på alle flader så det bliver lidt mere plan og udfylder manglende fuger. Derefter på med skumpudsebræt og tilsidst keim silikatmailing.

Så slutresultatet bliver nok meget det du ser på billedet men bare med hvid maling. Ved ikke om det vil se dumt ud med halv mursten og halv beton væg?
Jeg tror i skal vælge ydermuren som tæt pudset med en overflade der bliver vandskuret. og så lave vandskuring på selve stenen på indervægge. Det vil ikek se godt ud med den beton flade nederst og en smule mursten øverst 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ah ja sådan. Det er meget normalt at den del over jorden er af mursten. Jeg ville nok pudse helt op på ydervæggene sådan rent personligt. Du kan sagtens vandskuret den overflade, men det handler så om hvordan den fuldpudsede flade ser ud, du kan ikke se mursten

Så kan man vandskuret indervægge der er fuldmuret. Problemet er også at jo grovere din mørtel er jo sværere er det at lave den der effekt hvor man ser murstenene igennem.

På indervægge er er der sjældent fugt problemer så der kan du sagtens bruge en 0-1mm mørtel. 

Ask
Jeg tror ev elmand og dig har ret.

På de 2 ydervægge bliver det pudset tæt med KKH 0-4, mens indervægge bliver det vanskuret med KKH 0-1mm
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også