Hvordan lave ny renselem til pejseindsats længere oppe på skorsten

Hej
Jeg vil gerne have en pejseindsats i den gamle pejs, men kun have fagmand til at sætte pejseindsats og foring i skorstenen, da det ellers bliver for dyrt. Jeg har fået af vide at jeg skal støbe en ny bund højere oppe og sætte en renselem der istedet for. Er der nogen der ved hvordan man laver hul til ny renselem og hvordan man støber ny bund inde i en skorsten (om det er en særlig blanding der skal til varmevariationerne). Pejsehullet er også dybere end pejseindsatsen - gør det noget?
På forhånd tak for svar!
Dumbo
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Renselem består af en ramme og 2 x låger der er lidt forskellige. Inderste låge står på en fod så den holdes på plads ved egen vægt. Den yderste hænger på et par hager. Det hele er samlet i en ramme.
Når du har den samlede pakke med ramme og renselem, hugger du hul ind i skorstenen så rammen kan sættes ind. Så mures denne fast ved at tage mørtelblandingen med hænderne og skubber det på plads. ( husk handsker ) Bunden taves på samme måde med at pudse det op med hånden. Er det meget dybt så kan du starte med at presse en mursten fast på skrå i skorstenen, lægge nogle murstens stumper ved siden af denne og lade dette holde på mørtelen. Hullet skal være nogenlunde glat så det er nemt for skorstens fejer at få sin lille skovl ind for at hente sod ud.
Mørtel kan være almindelig bakkemørtel med cement. Det kan være 8 : 1 i blanding Der er ikke nogen særlig høj varme i bund af skorsten. Du skal nok vente med at lave renselem og bund indtil skorstenen er foret. Der skal jo også være hul i denne og det skal mures sammen 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis