Maling bobler op og skaller af i udhæng

Vores hus har har et udhæng på ca 1 meter. Selve udhænget er tagkrydsfiner med tagpap på oversiden.
Efter de kolde nætter her i februar, bobler malingen op. Særligt over udluftning og vinduerne.Malingen som bobler op er Gori 606 og huset blev malet i sommeren 2019.
Den tidligere maling - formentlig fra 2012 er stadig intakt ( malingstype ukendt, da vi overtog huset i 2019). Der sker dermed en fugtophopning mellem det nyeste lag og det gamle lag, når den kolde luft møder varmluft fra huset.

I sommeren 2020 boblede malingen også op enkelte steder efter høj luftfugtighed i forbindelse med regnvejr. Efter dialog med Gori kunne dette tyder på at underlaget ikke var rent eller fugtigheden i træet var for høj da det blev malet i 2019. Jeg sleb efterfølgende malingen ned, vaskede med grundrens og var meget omhyggelig med at måle luftfugtigheden da dette blev malet igen. Dette har nu vist sig ikke, at være problemet, da malingen stadig bobler op, når luftfugtigheden stiger.

Jeg tænker dermed, at det er produktet Gori 606 som enten ikke fungerer sammen med den tidligere malet overflade, eller  scenariet, hvor varm luft fra bygningen mødes af kold luft ude fra og kondenserer.
Hvis i har erfaringer om dette, eller et godt råd, hører jeg gerne fra jer.

Billederne nedenfor viser udhænget på bygningen samt malingen, som bobler ud og skalle af.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mit bud er egentligt at der via den skjulte del af tagkonstruktionen kommer lidt fugt ind i pladen når fugtigheden er høj. Muligvis bevæger det sig med spær for det ligner jo at det er ved dem der er problemer.
Når temperaturen skifter vil fugten gerne ud igen og Den oprindelige maling er så nok en smule mere diffusionsåben end din Gori. 

Ask
Med fare for at spørge dumt - men er det muligt at udhængspladerne er en form for fiberbeton, som gavlen på bygningen til venstre? Er med på at dit tag sikkert er krydsfiner, men det behøver udhængs-loftet ikke at være. Gori 606 er træbeskyttelse, og dårlig vedhæftning/fugt på krydsfiner plejer at give sig udtryk ved en række tynde langsgående revner/sprækker, ikke som blærer og store afskalninger. 

Mvh Troels
Troels har en god pointe. De billeder hvor der er afskalninger ligner ikke krydsfiner. Og med fiberplade er der en pæn sandsynlighed for at de kan optage og afvige fugt hvilket også vil forklare problemet 

Ask
Hej AskH og TRRA
Tak for jeres kommentarer,
Pladerne som er maler er tagkrydsfiner, og desværre ikke fiberbeton eller andet uorganiskmateriale.
Jeg har drøftet emnet videre i dag, og jeg tror, vi vil teste Asks forslag af ved at anskaffe en ny maling, som er særdeles diffusionsåben. Derefter afprøver jeg dette på et enkelt område, og krydser fingerne for, at dette udbedrer problemet.    
Har haft samme problem med GORI 606 på mit udhæng (som desværre sad oppe i 1. sals højde...).

Havde heldigvis stillads af 2 omgange - først i forbindelse med skift af tag, hvor jeg malede de brune udhængsbrædder med hvid GORI 606. Den brune maling var af ukendt oprindelse, men formentlig en plastmaling som af tidligere ejer var malet oven på det oprindelige fra 1933 (formentlig linolie). Uanset det uhensigtsmæssige i at der var brugt plastmaling var vedhæftningen god, så jeg orkede ikke at slibe ned, men malede bare ovenpå med GORI 606 (3 gange).

Det viste sig at være en effektiv, men dyr og besværlig malingsfjerner, da jeg ca. ½ år efter, hvor jeg fik ordnet facaden, kunne konstatere, at GORI'en trak den gamle brune plastmaling af i store flager. Vedhæftningen mellem plastmalingen og GORI'en var fin, men problemet lå længere inde, så jeg kunne hive nogle fine flager af som var brune på den ene side og hvide på den anden.

Hos mig blev løsningen fuldstændig afrensning af udhængsbrædderne som derefter blev malet med linoliemaling. Det er noget der virker, livet er for kort til maling der skaller.

Skal ikke kunne sige om GORI 606 kan bruges i nogle sammenhænge - jeg er dog helt, helt færdig med den slags produkter...

Annonce
Mon 1. Lag maling kunne være oliemaling, så falder næste lag af.
Det havde jeg også tænkt på men ville den hvide gori så ikke ryge af den brune oliemaling? Det var ikke tilfældet da den hvide gori bandt rigtig fint til den brune og hev den med af
Jeg har undersøgt malingen fra Gori 606. Den da dette er et blandingsprodukt af vand og olie, frygter jeg at åndbarheden er lavere end en almindelig vandbaseret akrylmaling. Til sommer vil jeg rense og fjerne malingen af nogle felter , og se om en akrylmaling er bedre egnet. Jeg giver en opdatering , så andre der er havnet i samme situation, måske kan hjælpes videre 
Oliemaling er generelt meget mere tæt end plastmaling. Dog kunne jeg kunne godt tro at det er teflon delen af Gori 606 der driller her.

Uanset hvad så ja, prøv med noget der er mere åbent. Området er jo uanset hvad ikke særlig vandudsat 

Ask
Brug evt linoliemaling - zinkhvid - det mest diffusionsåbne alternativ som ikke øger PAM-værdien ift, at lægge mere plastmaling på. 

Mvh Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også