Lave et udhæng

Hej
Jeg ville hører om der er nogen der har nogle gode ideer til og lave et udhæng, da vi ikke har noget.
Har vedhæftet et billede som det ser ud nu men mangle nogle ide til hvordan jeg laver det bedst muligt 😊 

på forhånd Tak 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Af nysgerrighed; er der en særlig grund til du tænker du skal have et? 🙂

Hvad laver GDS'eren når han har fri? Lige vater'passer ham. ba dum tsss.
I kan jo inddække det med f.eks. Ivar eller Hardie plank. Vælg efter hvilken planke der passer bedst på mål.
Her er 3 eksempler på bredde Nordic 200 Ivar 190 og Hardie 180 mm Husk at det skal holdes samlet mindst 1,5 cm luftsprække langs huset. Så du opretholder udluftning af lofts rummet.
Det kan måske passe men 1 række lodret ind på spær ender og 2 rækker langs gående under spær. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 21-02-2021 17:02:24

I kan jo inddække det med f.eks. Ivar eller Hardie plank. Vælg efter hvilken planke der passer bedst på mål.
Her er 3 eksempler på bredde Nordic 200 Ivar 190 og Hardie 180 mm Husk at det skal holdes samlet mindst 1,5 cm luftsprække langs huset. Så du opretholder udluftning af lofts rummet.
Det kan måske passe men 1 række lodret ind på spær ender og 2 rækker langs gående under spær.
Tusind Tak for svaret. Den ide havde vi osse tænkte på, det passer desværre bare ikke med 1 række lodret, for der er 24 cm.
Men så sætte jeg bare 1 hel og så resten det der mangler eller har du en anden ide måske 😊



Du sætter en op på 18 cm. Forinden har du savet 7 - 8 cm af spidsen på spær enden, så underkant er vandret. På siden af spær skruer du en stump trykimprægneret lægte vandret ind imod muren, så det netop passer med at den lodrette plade dækker over kanten på den vandrette. Så kan det bære de langsgående. På den måde får du en pæn afslutning af udhæng. Jeg kan ikke se hvad mål der så passer vandret ind.
Nej det ser ikke godt ud med smalle stykker, og det er også svært at skære pænt.
Det skal mærkes pænt op med snor el.lign. så det bliver lige. Ved at sætte paralle plader op så afsløres skævhederne. Ligeledes langs med fuger i muren, derfor den lidt for store afskæring så de vandrette stumper lægte kan blive helt lige.
Det har ingen betydning at du skærer i spær ender. Dimensionen er udregnet efter en meget større last oppe midt på taget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 21-02-2021 19:24:49

Du sætter en op på 18 cm. Forinden har du savet 7 - 8 cm af spidsen på spær enden, så underkant er vandret. På siden af spær skruer du en stump trykimprægneret lægte vandret ind imod muren, så det netop passer med at den lodrette plade dækker over kanten på den vandrette. Så kan det bære de langsgående. På den måde får du en pæn afslutning af udhæng. Jeg kan ikke se hvad mål der så passer vandret ind.
Nej det ser ikke godt ud med smalle stykker, og det er også svært at skære pænt.
Det skal mærkes pænt op med snor el.lign. så det bliver lige. Ved at sætte paralle plader op så afsløres skævhederne. Ligeledes langs med fuger i muren, derfor den lidt for store afskæring så de vandrette stumper lægte kan blive helt lige.
Det har ingen betydning at du skærer i spær ender. Dimensionen er udregnet efter en meget større last oppe midt på taget. 

 Tusind Tak😀 kan godt se det for mig nu.


ev elmand skrev den 21-02-2021 19:24:49

Du sætter en op på 18 cm. Forinden har du savet 7 - 8 cm af spidsen på spær enden, så underkant er vandret. På siden af spær skruer du en stump trykimprægneret lægte vandret ind imod muren, så det netop passer med at den lodrette plade dækker over kanten på den vandrette. Så kan det bære de langsgående. På den måde får du en pæn afslutning af udhæng. Jeg kan ikke se hvad mål der så passer vandret ind.
Nej det ser ikke godt ud med smalle stykker, og det er også svært at skære pænt.
Det skal mærkes pænt op med snor el.lign. så det bliver lige. Ved at sætte paralle plader op så afsløres skævhederne. Ligeledes langs med fuger i muren, derfor den lidt for store afskæring så de vandrette stumper lægte kan blive helt lige.
Det har ingen betydning at du skærer i spær ender. Dimensionen er udregnet efter en meget større last oppe midt på taget.

 Jeg har været ude og se på mine spær og de er heller ikke helt lige lange, så de skal nok os kortes lidt op på en måde.
Jeg har lige zoom ind på billedet og tegnet hvordan jeg måske ville gør og så gør den skrå som lige som taget😊 

Det blå vil jeg save væk og så passe den til de 18 cm som plankerne er og så en lægte på indtil vægen

Ja det er også en måde, men du skal jo måle ind til væggen for at få det til at passe med pladernes mål. Og så finde den bedste kombination af at save på min og din metode sammenlagt med de plademål du kan købe for at det kan passe bedst.
Husk det er murens fuger der skal bestemme retning og ikke tagrende da den naturlig har et fald. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også