El udtag til to ledninger

Hejsa, Jeg har købt en lækker ny lejlighed, men da jeg ville montere to lamper i ét udtag, fik jeg en træls overraskelse: gevindet i vigtigt N skrue er ødelagt, den vil ikke ud, og vi kan derfor ikke bruge udtaget længere. Derfor har vi fjernet udtaget, som har vist sig af at være en dyrere model med dæmper. Der stikker blot 3 mindre ledninger ud hvor vi fjernede udtaget. Vi har ikke brug for dæmper, da vi kører Philips hue med wifi.Nu til spørgsmålet: har jeg brug for et nyt lampeudtag eller kan jeg klare mig med en forgreningsdåse og/eller roset af en art? I så fald hvilken/t lampeudtag/forgreningsdåse (til 2 lamper). Ved nærmere eftersyn ligner det ikke et “normalt” udtag, men blot en lampeledning, som er blevet kørt ud midt i rummet og der er ikke “hul” i loftet til at montere et udtag ind. Lampen før blev tændt og slukket på kontakten - skal man bruge et udtag før dét virker? Har vedhæftet billeder. Krydser fingre for nogen kan hjælpe i corona kedsomheden 😂
PS Jeg snakker IKKE fagsprog 🙈
PPS Vi har sagt dåsen på ledningerne på billedet efter vi fjerne udtaget.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan erstatte den nuværende dåse med en udløbsroset.
Men, da det er en trådløs dæmper, som tidligere har siddet i dåsen, kan du sandsynligvis ikke tænde og slukke for lyset på afbryderen efterfølgende, da den nuværende afbryder sikkert er en trådløs fjernbetjening til dæmperen.
Det nuværende lampeudtag er et Ihc wireless udtag, det kommunikere trådløs med et batteri tryk eller via en ihc controller.

Der er fast strøm oppe i udtaget og ledningerne skal bare monteres farve ret til hinanden. Men du er nød til at udskifte det nuværende udtag til et andet lampeudtag således at du kan monteret ledningerne til lamperne på en korrekt måde.

Jeg mener at dette udtag passer direkte i det underlag der sidder der i forvejen .
https://www.harald-nyborg.dk/produkt/lampeudtag-oe80-mm-hvid
Mange tak for begge svar! Det hjælper en masse! Ville et nyt udtag eller udløbsroset virke med kontakten? Hvis nej, hvad stiller vi op med den? Og ville både en udløbsroset og Harald Nyborg udtaget have en bagside a la det man kan se her: https://www.el-grossisten.dk/kennig-loftudtag-oe80-farve-hvid.html?gclid=EAIaIQobChMIitSkl9b67gIVRemyCh3-0AI3EAQYCCABEgJDffD_BwE

Et nyt udtag vil ikke virke med den nuværende kontakt.
Det lampe udtag du har nu virker på følgende måde:
Der er fast strøm oppe i det, det er det samme som i en alm. stikkontakt hvor der heller ikke er en afbryder foran.
Inde i lampe udtaget sidder der et lille relæ der får signal fra et trådløs tryk, når dette bliver aktiveret slutter det lille relæ og strømmen føres ud i lampeudtaget og den tilsluttede lampe tænder.
Men når du vil benytte hue pære har du jo ikke brug for en afbryder da du jo styrer lyset via din mobil...

Det 80mm udtag ligner næsten det udtag der sidder der i forvejen, der er lidt flere klemmer til ledninger men det er lige til at skifte.
En udløbsrosset er lidt anderledes men det er næsten os det sammen men lidt mere arbejde i at opsætte dette.
Ah, jeg forstår. Jeg kan ikke få dæmper funktion, men jeg kan tænde og slukke lyset via kontakten - og ja, dæmpe via mobilen :)

Super, jeg går efter udtaget og samle N om ML fra de to ledninger i samme udtag.

Mange tak for at bruge tid på at svare - hav en dejlig søndag!

Du kan kun tænde/slukke og dæmpe via mobilen.
Kontakten vil ingen funktion have hvis du udskifter dit nuværende lampeudtag med et almindelig 80mm udtag.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis