Hjælp til bygning af isoleret skur

Hej LDS

Jeg skal til at bygge et skur op af vores husmur.
Jeg tænker at grave stolpesten ned til stolperne, så træet hæves 5 cm over jorden og så lægge dem ovenpå osv.
Jeg ville så sætte en fibercementplade op af stolperne, så vind og vand ikke kommer ind i skuret.
Jeg tænker at isolere skuret en smule, så robotplæneklipper og hækklipper kan stå derinde i vinterperioden.
Vægge og loft tror jeg nok jeg har styr på, men det er nu mere gulvet jeg håber nogen kan give mig lidt kloge råd og inputs til. Jeg tænker at lægge nogle 40x40 fliser og der har tidligere været herregårdssten, som så i en periode har været udskiftet med græs. Det betyder at der ca. 5-7 cm nedenunder det nuværende græs er en ukrudtdug osv. fra de gamle fliser og dermed os en del stabilgrus osv. nedenunder...

Hvad ville I gøre mht. let isolering af gulvet uden fuldstøbning og risiko for underminering af stolpestenene?
Lad mig høre hvad I tænker...

På forhånd tak

Venlig hilsen

Anders
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke vil have konstant varme i dit skur, så undlad at isolere gulvet.
Du skal bruge lange stolpesten - gerne beton mufferør på 1 m længde.
Så laver du randisolering ned i ca. 0,5 m dybde med terrænbats, og dække af med fibercementplader.
Husk at lægge en plastdug (fugtspærre) under dine fliser.


Søren O
Jeg tænker ikke at der skal nogen former for varme i skuret, men vil gerne kunne opbevare græsslåmaskine osv. uden det ødelægges fuldstændig i løbet af en vinter...
Stolpestenene er 70 cm.
Jeg forstår ikke hvad du mener med mufferør og randisolering på 50 cm... Det er jo ligeså langt ned som stolpestenene jo og vil du have isolering liggende i jordhullet?
Mht. plastikdug under fliserne, så kan jeg vel godt bruge dampspærre ikke, for det har jeg en hel rulle liggende af...

Beklager min uvidenhed, men sidder bag en computer på jobbet...
Ja jeg ville bruge længere stolpesten. Mufferne i enderne af rørene sørger for at de ikke sådan lige kan rykkes op.
Jeg tror nu ikke dine 70 cm stolpesten vil være noget problem, skuret fastgøres vel også til dit hus.
Ja jeg ville sætte isolering i rende mellem stolpestenene (som var det en støbt sokkel).
Dampspærre er ganske udmærket.
Ved at lave randisolering, og undlade isolering i gulvet, udnytter du den (beskedne) gratis jordvarme, så dit isolerede skur normalt vil være frostfrit og tørt.


Søren O
Remmen og dermed spærrene fæstnæs på murstensvæggen til huset...
Men mister man ikke styrken i stolpestenene, hvis man lægger isolering i randen lige op af stolpestenene? Og hvad ville du lægge ovenpå isoleringen og er den ikke ret blød, så jorden presser den sammen?
Tænker os om ikke risikoen for at stolpestenene flytter sig, hvis isoleringen er blød?
Der skal bruges pladebats (gulvisokering) eller “flamingo”. De er begge hårde materialer. Jeg ville nok undgå “flamingo” af hensyn til brandfaren (ukrudtsbrænderen).

Søren O
Annonce
Okay, så stolpestenene til 70 cm dybde og så 50 cm dybde med pladebats som jeg kan læse er 5 cm tykke. Men de kan vel snildt gå lidt op over jordhøjde, for så går de jo bare op i væggen der jo os isoleres?!
Hvordan vil du have så smal en rende på 5 cm i 50 cm dybde? Det er vel bare en spadebredde og så dække jord i siderne bagefter ikke?
Jeg ville nok bruge 2 x 50 mm isolering. Det passer med 4x4” stolper.

Søren O
Ja, så det svarer til ca. 50 cm dyb rende i ca. 1 spades bredde, hvor der så lægges 2x5 cm bat ned og tildrøsses med jord i siderne og så en fibercementplade som "vindstopper"...
Men fedt råd. Jeg vidste ikke man bare kunne lægge isolering ned i jord...
Hmm... Nu har jeg lige googlet lidt og det er ikke for at lyde nærig, men hvis jeg skal bruge 10 m og 2x5 cm, så er det 5.000 kr for bats... Ret peberet, så hvad kunne være et alternativ?
Kr. 149,- for 2,4 m2 50 mm terrænbats. Det bliver vel kr. 600-800.

Søren O
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis