Afblænde kroneafbryder

Hej. Jeg har sat Philips Hue lamper op på badeværelset med sensor. Jeg har derfor brug for at brænde kontakterne ved døren, så der ikke konstant bliver slukket. Jeg er ikke interesseret i at montere fjedre i tangenten og det er ikke muligt at koble lamperne på konstant fase i udtaget. Jeg har købt et LK blænddæksel. Jeg tænker derfor at man kan samle ledningerne ved blænddæksel i muffer, men jeg vil bare høre de kloge her om a) hvilke ledninger jeg samler - er det bare brun/gul og hvid/brun? (Se billede) b) er denne løsning lovlig?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har fast fase (spænding)  i bundende 2 andreer tændledninger  til hvert sit lampeudtag. Så for at få,fast spænding hele tiden så samler du  dem alle i en samlemuffe. Ikke i 2 samlemuffer men 1 muffe 
Det er desværre ikke lovligt at have samlemuffer i gerigter uden dåse.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja den havde jeg lige overset, det er korrekt at det forbudt med samlemuffer bag gerigt uden dåse
Ok. Sidstnævnte afbryder er dog allerede koblet fra lyset af elektriker. Så må jeg jo finde på noget andet. Gode forslag?
Annonce
Det nederste er ikke gerikt uden dåse, men en gammeldags trædåse. Så den er god nok. Den øverste er lidt vanskeligere at se.
Oppe i lampested kan man bare bruge de hvide som forsyning til "huen" Det er fast fase i dit tilfælde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok tak for svar Erik. Så lige for at være sikker. Billede 1 herunder sidder ikke i gerigt men i gammeldags trædåse, så der kan jeg godt sætte muffer og blænddæksel på. Hvordan skal jeg samle ledningerne her?

Og på billede 2 herunder sidder selve afbryderen i gerigten. Der ER allerede en muffe (ved godt at det ikke bliver mere lovligt af at andre har gjort det før) men kan man samle med muffer her?

Billede 1 med den gamle type dåse er ok med samlemuffer. Det er ikke tilladt ved billede 2.
Som du selv siger så er det ikke formildende at køre over for rødt fordi ham foran gjorde det   
I begge tilfælde kan du samle alle 3 eller 4 ledninger der nu sidder i afbryder i en samlemuffe og det vil teknisk løse dit problem og vil virke efter hensigten.
Samlemuffen der allerede sidder der nu viser jo at det ikke er farlig farlig, men altså ikke efter loven i det ene tilfælde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for hjælpen👍🏻
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis