IKEA køkken

Jeg er igang med at samle et IKEA køkken og har et spørgsmål. Vi bygger op med skuffer og uden et hjørneskab, men hvordan gør jeg ved hjørnet for at være sikker på at kunne åbne skufferne uden at de går ind i hinanden. Der medfølger sidestykke/afstands stykke men skal pladen skæres i stykker og monteres på begge sider eller hvordan ?
gav det mening 🙈
hilsen Ulla
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Giver det her mening? afstandsstykkerne skal sættes sammen i en vinkel og så bredde at skufferne går fri.
Som jeg forstår det, har du 2 skuffeskabe lige op til hjørnet, og det vil jo nok give problemer med at åbne skufferne. Derfor bør der sættes afstandsstykker op, således at det bliver afstandsstykkerne, der danner selve hjørnet og får skuffeskabene til at få lidt afstand til hjørnet.
Men der er vel lavet noget tegning over køkkenet, således at disse afstandsstykker fremgår af tegningen og derved bør du også kunne se, hvor store de skal være. Det har jo også noget at gøre med, at det er jo ikke ligegyldigt, hvor store de er, da det jo rykker begge sider et antal cm, som jo gerne skulle passe med, hvor man forventer, at siderne skal ende henne. Samtidig er der vel også bestilt en bordplade, og den vil jo kun passe, hvis elementerne står meget nøjagtigt som forudsat, da der blev taget mål til pladen. Jeg vedhæfter et billede, hvor jeg viser, hvorledes jeg mener, at man bliver nødt til at gøre for at få plads til at skufferne kan åbne. Den røde og den grønne streg illustrerer de 2 tilsætningsstykker i hjørnet og så kommer elementerne. Jeg har ikke sat mål på, da du som sagt skal finde dem på din tegning.

Kurt B. Andersen
Tak for svar, og ja din tegning giver mening. Jeg har nærstuderet tegningerne vi har fået lavet sammen med IKEA, men mangler en vejledning til hvordan jeg montere afstandsstykkerne, så der ser pænt ud. Jeg synes ikke at det fremgår i nogen vejledninger. Vi har en plade til at afstandsstykke af, men vi har to hjørner, hvilket betyder at det kan blive svært at lave pæne samlinger
Du skal save lige og lægge en ganske tynd hvid gummifuge ind isamlingen.
Jeg har prøvet at lave en tegning med en simplificering af, hvorledes jeg nok ville sætte hjørnestykkerne fast.
Hjørnestykkerne er igen markeret som en rød og en grøn. Pilene markerer hvor jeg ville skrue dem sammen og hvorledes jeg ville fastgøre dem til skuffeskabene.
Først ville jeg tilskære de 2 hjørnestykker, hvor jeg altså ikke kender målene. Så ville jeg skrue dem sammen med ca. 4 skruer. Her skruer man den grønne fast på den røde, men det kunne også være omvendt. Bor for i den grønne, således at skruen bare proppes i hullet og så skrues ind i den røde. Så kan man lettest få trukket de 2 stykker træ sammen. Skruen bør gå ind i den røde med en længde som er ca. 2 gange tykkelsen  på afstandsstykkerne. Hvis de er 16 mm tykke, bør du bruge en skrue på 45-50 mm. Skruerne må ikke være for tykke, for så risikerer du, at de flækker afstandsstykkerne. Det kan evt. være nødvendigt også at bore for i dem, men så med et noget tyndere bor.
Så skal du fastgøre de sammenkoblede afstandsstykker med skuffekabinetterne. Umiddelbart ville jeg sætte dem på, så de er trukket ca. 1 mm tilbage fra fronten. Det er i mine øjne lidt pænere end, hvis man prøver at få dem til at flugte med fronten.
Igen skal man bore for til 4 skruer i hver skabsside, således at skruerne sættes i og skrues fast, hvorved de *"trækker" afstandsstykkerne ind mod siden. Det giver den stærkeste og pæneste samling.
Men igen må jeg gøre opmærksom på, at I skal have styr på, om afstandstykkerne skal være 5 eller 10 cm brede, da det jo rykker resten af køkkenet. Hvis ikke i på tegningerne kan se denne størrelse, kan I måske regne Jer frem til det, når I ser på alle de øvrige mål, der er på tegningen. Ellers prøv at scanne tegningen ind eller tag et foto af den, og læg herind, så er der måske nogen af os, som kan finde ud af det.
Jeg håber, at det giver mening.

Kurt B. Andersen
Tusind tak for svar.
Jeg har fået det hen og har fulgt din anvisning nøje 👌😀
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere