Mulighed for andre varmekilder til kolonihaven???

I vores kolonihave har vi en kaminX petrolium varmer, men jeg syntes den sluger godt med petrolium og lugter fælt ofte. Vi har solceller på taget men ikke almindelig strøm.
Er der andre muligheder for at få varme i kolonihaven. Tænker hvor meget strøm fra solcellerne kræver en luft/luft varmer feks???
Og hvis vi skal investere i en anden kamin ovn, hvad for en kan så anbefales og hvad for noget petrolium???
Kan se man kan få kamin ovne med timer mm så den altid selv kan holde samme temperatur i huset. Men den bruger vel også strøm, og hvad så hvis der ikke er nok strøm fra solcellerne???
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et Par solceller på et kolonihavehus kan langt fra give strøm nok til at drive et luft til luft anlæg, jeg ser 3 muligheder : en zibro petroleumskamin, en gas katalysator kamin, en brændeovn. En brændeovn skal godkendes af en aut. skorstensfejer mester, og er ikke tilladt i de fleste kolonihaveforeningen. en gas katalysator kamin giver meget fugtighed i huset med risiko for dårligt indeklima. zibro kaminen er mit bedste bud, men brug petroleum beregnet til ovnen,  som f. eks. heat max fra Harald Nyborg.
Vil en zibro ikke tilføje samme mængde fugt som gas?  For mange år siden installerede jeg en gasovn med ballanceret aftræk i en kolonihave. Den fungerede super godt. Kan desværre ikke finde en tilsvarende nu. Men var det mig ville jeg kigge på en diesel-bådvarmer med aftræk. feks denne Bådvarmer

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Med hensyn til fugt så mener jeg at gas og petroleum giver nogenlunde den samme mængde, men fordelen ved zibroen er at den kan styres med timer og termostat, det kan en gas katalysator ikke. En bådevarmer som Kovas nævner er absolut en mulighed, det kører på 12 volt og larmer lidt pga. blæseren, prøv at Google: refleks olieovn, den bruger ingen strøm og er lydløs men kan ikke styres med termostat.
Du kunne også vælge et gasfyr fra en skadet campingvogn. Den skal have en udluftning (skorsten), og udleder således alle forbrændingsgasser.

Søren O
Fordelen ved refleks olieovn og bil/bådvarmere er at de køre på alm diesel som kan fåes på alle tankstationer.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis