Forkert afløb ifølge loven?

Hej,

Jeg har lige haft besøg af en byggesagkyndig i forbindelse med en tilstandsrapport
Han fortalte at vores afløb ikke var korrekte installeret/lavet

Kan I hjælpe mig med at forklare hvad der er galt?

Mvh Lars
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den slutter ikke tæt i toppen ind mod din gulvbelægning, jeg kan ikke helt se op det er klinker eller vinylgulv du har, men det gaber sp vand kan trænge ind under
Nu skal jeg ikke gøre mig alt for klog på afløb, men bør man virkelig kunne se enden på kloakrøret? Jeg forestiller mig at afløbet skal monteres ind i kloakrøret og ikke uden på kloakrøret. Det vand der rammer kanten af det orange kloakrør må løbe et sted hen det ikke var tiltænkt.

Kan godt se hvad I begge mener, men det sorte på billedet er faktisk bare noget blankt metal som genskinner, så der er ikke hul

Det orange rør man kan se er ikke kanten af det orange rør, det er blot rør som “udvider sig” til en større diameter​

Billederne snyder lidt kan jeg godt se

Det er mere selve konstruktionen, som jeg fik at vide, at der var noget galt med. 

Kan du ikke tage den inderste indsats ud og tage et billede så det er muligt at se hvad der sker nede ved overgangen fra afløb til kloakrør?
Annonce
Afløbet skal ende i gulvhøjde - Det er ikke tilladt at forhøje et eksisterende afløb med afstandsstykker - . Det kunne godt se ud som om det er det der er gjort ifm at der er lagt nye fliser oven på eksisterende gulv. 

Mvh Troels
TRRA skrev den 22-02-2021 09:35:42

Afløbet skal ende i gulvhøjde - Det er ikke tilladt at forhøje et eksisterende afløb med afstandsstykker - . Det kunne godt se ud som om det er det der er gjort ifm at der er lagt nye fliser oven på eksisterende gulv. 

 Det må man gerne iflg loven og der er VA godkendte løsninger.

MEN forsikringerne accepterer ikke disse og derfor SKAL en byggesagkynding melde det ind som en fejl. Argumentet er at han jo ikke kan se om den er fuget korrekt på bagsiden......

Jeg har været igennem det samme da jeg solgte mit tidligere hus. men gav ingen problemer hverken med pris eller noget da det er 100% kendte bemærkninger.

Da jeg købte et andet hus var der ingen bemærkninger her, men reelt fejl og andre end disse. Forsikringen kom ind over og konstaterede op fugtning og lavede en udtørring og fik det hele PU behandlet af Remaljerings selskabet. Det giver en garanti på deres arbejde og fungerer fint.

https://www.remaljerings-selskabet.dk/?gclid=CjwKCAiAyc2BBhAaEiwA44-wW0i4SgmMjFG1kf_rvqORTTZ8Vsby_ZGQycF1LPOxZ93tuHOQY2g9gRoCWToQAvD_BwE

Men lad det være, accepter bemærkningen og tag den derfra......

MVH Njord
Mange tak for det meget fyldestgørende svar njord!
For at præcisere - Du må ikke må bruge afløbsrammer til at forhøje afløbets kant med alene, ligeså vel som du ikke må bruge beton til at støbe afløbet højere - det skal tætnes - eksempelvis med Renotæt. Du må gerne bruge rammer, men selve afløbet skal ende i gulvhøjde, så der er en vandtæt kant fra gulvet ud i afløbet - men man kan ikke bare satse på beton og silikone - jf DS 432. 

Mvh Troels
https://installator.dk/purus-%E2%80%93-s%C3%A5-er-det-sikkert-og-vist-og-endda-igen-helt-lovligt

MVH Njord
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis