Montering af spidsmuffe

Hej

Jeg skal monterer et nyt håndvask armatur. Derfor skal jeg montere en spidsmuffe, som laver en 1/2 tomme til 3/8 tomme, da mine stophaner er 1/2 og det nye handvask armatur har flexslanger med 3/8 tomme indgange. Jeg bruger paktape (teflon tape), som jeg taper omkring gevindet på stophanen i urets retning. Derefter skruer jeg muffen på med håndkraft og ender med, at give den ca. en eller to omgange med en tang. Det har jeg forsøgt uden held et par gange. Det er utæt hver gang. Hvad gør jeg forkert?

Mvh
Per
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At du ikke bruger nok teflon tape
At du ikke strammer nok
At du bruger teflontape og ikke pakgarn.

Du skal Ca. køre tapen omkring 5 gange rundt på en 1/2"

Du strammer med to tænger til den er stram, og ikke kun en eller to omgange.
En tang til at holde, og en til at stramme med. 

Pakgarn og salve er der større chance for at få succes med.

Husk at tapen skal trækkes på stramt og helt fladt, Dvs. Ikke krøllet eller foldet. 

Elektronikteknikeren
Det er slet ikke sikkert at 5 omgange er nok, men det er et godt bud. Spidsmuffen skal møde en del modstand lige efter at den har “fanget” gevindet.

Søren O
Det er tapen jeg refererer til med de 5 omgange, ikke hvor meget der skal spændes. Det er der som du selv nævner ikke et facit for, andet end det skal være stramt nok. 

Elektronikteknikeren
Køb en lille rulle pakgarn og en tube salve. Det virker hver gang. Når først du har prøvet det, så smider du unitape ad h.... til. 
Hvis du har købt en messing spidsmuffe så er gevind så glat at det sker at paktape skubbes ned i stedet for at komme med ind i gevind. Værst hvis det lægges løst på.
En anden ting er du sikker på at det er ved 1/2" delen det er utæt ? Der skal være gummipakning eller O ring i på 3/8 siden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Er der konisk gevind på stophanerne, hvis der ikk er det, er de beregnet til og blive pakket med en pakning, og ikke garn/tape.
Hej alle

Tak for de gode råd. Pakgarn gjorde hele forskellen. Første gang blev det tæt

Mvh
Per
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis