Forskellig fremløbstemperatur i de første og sidste 5 kredse

Jeg har brugt en infrarød måler, til at måle de forskellige kredse på røret, ca. der hvor jeg har lavet prikkerne på billedet.
Den første del tegnet med rødt, har en temperatur på 29-30 grader, hvorimod den sidste del har temperaturer på ca. 26-27 grader.
Jeg har forsøgt at skrue op og ned for forskellige termostater. Jeg har endda fjernet en termostat som kan ses på billedet, for at give konstant varmesøgning. Men uden den store ændring.

Jeg har også skruet på de forskellige umbraco skruer i toppen af manifolden. Både helt i top mod højre og mod venstre. og også stilt den i midten.

Kan en kyndig forklare mig hvad jeg gør forkert, og pege mig i en retning, så jeg får en forståelse for hvordan systemet fungerer, og får de temperaturer som jeg forventer at få.

Mange tak, og hav en dejlig aften.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke regne med at overfladetemperaturen er den samme som vandtemperaturen. Der vil være en vis afkøling. Prøv at pakke det hele ind i “en dyne” og se om du ikke får nogle andre tal.

Søren O
Jeg ser at de sidste næsten alle er lukkede, og så er der ikke gennemstrømning. Det vil medføre en lavere temperatur på rørene. Og så er de forskellige fremløbs temperaturer ikke interessante.
Hvis du skruer på unbaco indreguleringerne så "ødelægger" du balancen i dit anlæg.
De korteste slanger tager så det meste flow medens de længste har mere modstand og derfor mindre flow. På den måde får du meget kort åbningstid på de korte, og dermed kolde gulve en stor del af døgnet.
Indstilling har både rør længder, varmetab og varme behov som faktorer. Men i det følgende en mere praktisk og simpel metode. 
Har du lyst til at indstille det så skal du kende rørlængder, og starte ud med at indstille efter det. Rørlængder kan udregnes ved at regne med f.eks. 4 m rør / kvm rum + 2 x afstand fra rummet og til fordeler unit.
Du har måske et værelse på 11 kvm og nærmeste afstand til fordeler unit er 6 m Det bliver så 11 x 4 + 2 x 6 = 54 m
Du skal nok regne med 2 kredse i stue f.eks., 
Kan dine unbaco skruer køre 8 omgange fra top til bund, ( nogle tager 7 omgang ) så dividerer du længste rør med 8 Og så har du hvor mange omgange der skal åbnes ved at dividere de andre længder med det tal.
Eksempel:
Længste slange er 120 m og du har 8 omgange på skruer. Det vil sige 120 / 8 = 15 denne skal så helt åbnes og du har tallet 15 kvm pr omgang i resten af huset.
Så har du bad med 30 m   30 / 15 = 2 omgange åbning
så har du køkken med 60 m  60 / 15 = 4 omgange åbning.
Når du har fået skruer på plads er det tid til finregulering.
Alle stue termostater skrues op til maks. så alle telestater ( det du kalder termostat ) åbner Det skal stå sådan i flere dage. 
Den fælles termostat som styre fremløbs temperatur skrues ned til ca.-  25 - 30 grader  ( I denne lidt mildere periode )
Nu venter du en dags tid, og justere i første omgang kun på fremløbs temperatur. Når du har opnået en tilfredsstillende temperatur i de største rum ( som er helt eller næsten helt skruet op på unbaco ) Så mærker du efter i de mindre rum. Er der et rum der er for koldt giver du den 1/2 omgang op. Modsat hvis det er for varmt 1/2 omgang ned.
Det er en god måde at indregulere så der er korrekt flow i alle slanger.
Når du har det på plads kan du styre din temperatur næsten alene på den fremløbs termostat. Den skal kun stå til at give en smule for meget varme. På den måde vil dine termostater kalde på varme det meste af døgnets timer, (med lavere temperatur ) og du vil ikke få så meget udsving på dine gulvtemperaturer. De vil være lune det meste af tiden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 18-02-2021 20:13:26

Jeg ser at de sidste næsten alle er lukkede, og så er der ikke gennemstrømning. Det vil medføre en lavere temperatur på rørene. Og så er de forskellige fremløbs temperaturer ikke interessante.

Men som du kan se på billedet er nr. 3 slukket, og spørger sjældent efter varme da det er soveværelset. Alligevel er overfladetemperaturen 29 grader.

Og termostat nr. 8 som altid har været mit største problem, er helt pillet af. Derfor burde den konstant søge efter varme, korrekt?
Der er overflade temperaturen kold. 26-27 grader.
Med denne har jeg tænkt, at måske var der snavs under ventilen som gør at der ikke er gennemstrømning. Men for nogle dage siden virkede det, og den var varm. Så virkede det ikke igen, og jeg kæmper nu med at finde ud af hvad der er galt.

Jeg har også skruer på umbracoerne, og har muligvis skabt problemer for mig selv.
Jeg skal nok få lavet korrekt flow osv. men så gerne at jeg kunne få varme igennem før jeg gør det.

F.eks. har jeg skruet umbraco både helt i bund, og helt i top på nr. 1 til bryggerset. Men varmen forbliver næsten altid den samme i det rør, hvilket jeg synes er lidt underligt.
Du kan ikke bruge den måling til noget. Der er passende varme i  de enkelte rum der betyder noget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis