Nyt gulv i køkkenet.

Jeg er i færd med at renovere køkkenet og overvejer kraftigt om jeg skal pille gulvet op og lægge nyt for at få det rettet helt ud, fjerne knirken og for at få varme i gulvet.

Jeg sørger råd til hvad jeg skal isolere gulvet med. Samt hvor meget af gulvet der skal opvarmes.

Rummet er på ca. 9m2
Gulvet er trægulv på strøer. Dette ligger igen oven på et betondæk. Under beton er der en ikke-isoleret kælder som dog er opvarmet og ventileret.

Jeg har tænkt mig at fjerne gulvet. Lægge nye strøer med plader på med riller til varmerør.
Der kommer selvfølgelig varmefordelingsplader ovenpå efterfulgt af 16mm spån og toppet af med vinyl.

Jeg er klar over at vinyl ikke skal udsættes for høj varme, hvorfor der skal en passende termostat på indløbet til gulvvarmen.

Inden pladerne kommer på skal der isoleres.
Jeg tænker selv om papiruld er det smarteste, eller om jeg "bare" skal holde mig til gode gammeldags batts?
Jeg ved ikke om det kræver specielt udstyr til at bruge papiruld. Tænker at en få en ud med indblæsningsudstyr er lidt meget at gøre ud af 9m2.

Af gulvets 9m2 bliver knap halvdelen dækket af køkkenmoduler. Så der er ca. 5m2 gulvplads. Skal der læggers varmerør under hele gulvet, eller kun under den del af gulvet der ikke står skabe på?

Håber der er nogle kloge hoveder herinde som kan give mig et par råd med på vejen.

Mvh
Stefan
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kun varme hvor der er trafik. Vinylen vil nok give sig. Du skal jo også kunne mærke der er varme på. Isolering af kælderloftet er den mest umiddelbare løsning. Ophæng af batts og loft under. Du kunne overveje el-gulvvarme, da det er et meget lille areal.
Hvad er der i etagedækket idag ? Hvis det er en gammel ejendom med lerindskud i etageadskillelsen så skal du være obs på at der bliver meget (som i rigtig meget) lyt mellem etagerne hvis du erstatter det med papiruld. Papiruld vil tage varme men næsten ingen lyd. Tror du vil være mere tilfreds med at lade nuværende indskud ligge.

Ikke fordi jeg skal blande mig i dit gulvvalg men mange ville have valgt et klikgulv til opgaven. Personligt ville jeg gå efter enten træ eller linoleum der virker langt mere eksklusivt end vinyl men du kan også få noget laminat.


Ask
Ved beton dæk er der vel ikke lerindskud.
Jeg har gulvvarme med linoleum i køkken. Når der er gulvvarme så skal linoleum limes fast på spånpladen.
Husk at første gulvvarmeslange skal være ca. 62 -65 cm fra væg hvor der er køkken elementer. Og hvor slanger vender så er det foregå lidt ind under elementer. Ellers vil du opleve kolde steder på gulvet. Det er varmefordelings plader der spreder varmen ud.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Flot, jeg havde simpelthen overset at der stod betondæk i det oprindelige indlæg. 

Ask
Det er ok :)

Valget falder på vinyl da det er billigt og så kan jeg rigtig godt lide at jeg kan lægge det uden nogle samlinger (godt når jeg spilder noget på gulvet), samt at det er lidt "blødere" end klikgulve og linoleum.
Der er fordele og ulemper uanset hvilken belægninge jeg vælger. Så har jeg valgt hvad der giver mig (for mig) det vigtigste fordele og største komfort. Endelig beslutning er ikke taget endnu.
Resten er huset er der flot træ på gulvet, og dét vil jeg ikke ændre på.

Under køkkenet er et badeværelse/bryggers med vaskemaskine. Så lyde fra/til kælderen bekymrer mig ikke så meget. Men jeg noterer at papiruld ikke giver meget i den retning.
Så lader det til at der er enighed om at jeg kun lægger varme under gangarealet.

AskH. skrev den 21-02-2021 18:20:21

Flot, jeg havde simpelthen overset at der stod betondæk i det oprindelige indlæg. 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis