Afstand i mellem bjælkelag i gipsloft

Goddag til rette.
Er ved at lave gipsloft. Uden erfaring!
Jeg havde troet at afstanden mellem lægterne passede med bredden af rockuld 55 cm.Derfor er afstanden som på billederne 55 cm og længden op 70 cm
Kan forstå man anbefaler 45 cm afstand, grundet F.eks en 90 cm gipsplade.
Men får det kedelige konsekvenser at jeg har 10 mere end anbefalet??
Loftet bliver med 2 lag gips a' 15 mm gips, skruet op med 2 forskellige længder.
Bjælkerne som gipsen skal skrues op på, er T1 spær 45 x95 mm, som er skruet hermetisk fast til de eksisterende 20 x20 CM bjælker og som sidder helt tæt på eksisterende gulv.

Kan jeg forsætte operationen eller rådes jeg til at rette ind der hvor afstanden er mere end 45 cm?

Bredden er MAX 55 cm , men længden varierer fra 58 til 80 cm, som jeg har forsøgt at vise på billederne .

Mvh Dennis  


 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt sætter man forskalling op cc 30 eller 40 for loftplader i hhv 90 eller 120cm bredde.

Det du har der vil ikke kunne gå op med dimensionerne på pladerne, dvs at du får flyverstød imellem pladerne der er no-go.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej BOFH.

Tak for responsen.
Afstanden fra mur til mur 3.6 m og varierer fra 50 til 85 cm imellem bjælkerne. Derfor gipsplade i måletne 90 cm brede.
Har købt gipsplader i målene 250 x 90 cm x15mm.således tanken var at en plade kunne komme op hel med tilskæring til fastgørelse af nærmeste tværgående 45x95 spær. Og derefter tilskæring resten af stykket.
Og 2 lag i forbandt🙂

Gipspladerne bliver skruet op uden forskalling andet end på de 45x95 man kan se på billederne.
Tænker de er nok?

Skal jeg stadig være nervøs for flyverstød?

Mvh Dennis 


 

Er det ikke at korte pladerne lidt ned, så du undgår flyverstød? 4 x 55 = 220 cm. Så du “mister” 30 cm per plade. Ikke ligefrem en bondegård.

Overvej et kryds montage-lim mellem de 2 lag. Det vil afstive lofts-skiven yderligere og dermed kompenserede for de 55 cm afstand mellem bjælkerne.
Hvis det er for at have synlige bjælker så er det jo som det er - men tror stadig du får udfordringer i endestødende når du ikke kan skure kanten fast - ellers skal du til at korte ned på denne led også så endestød kan samles under noget træ.

Lim imellem pladerne og langs kanter er en rigtig god ide!

/Morten

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis