Beregning af energi forbrug tørretombler

Hejsa,
Håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe med en beregning her.
Har en gammel Zanussi TD 4100 tørretumbler, som jeg overvejer at skifte ud. Da den er gammel og ikke lige kan købes i butik ved jeg ikke hvor meget strøm den bruger hvilket jeg gerne ville sammenligne med en ny en hvor dette oplyses.
Åbner jeg den er der påklistret et 50 hz (nok ret ligegyldgit) 2200 W mærke. Jeg går ud fra at det betyder den bruger 2200 watt/s når den kører på det højeste af de to niveauer der er? For at det bliver tørt tager en tørring af håndklæder ca 1½ time.

Hvordan sammenligner jeg bedst dette med fx:
https://www.whiteaway.com/hvidevarer/toerretumbler/kondens-toerretumbler/product/bosch-wtw87400sn/ 

For en ting er strømforbrug, hvis den gamle nu gør det hurtigere og bruger mere energi så den jo ikke helt så slem.

Tilægsspørgsmål: Har både vaskemaskine og tørretumbler stående i et Isoleret skur og der er udtræk til tørretombleren, jeg ved ikke om dette skal med i beregning for hvad der er smartest at vælge.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din tumbler bruger 2,2 kWh for hver time den kører. Den ny kan køre i 235kWh/ år. Din tumbler kører for samme forbrug 235kwh/2,2kw = 107 timer for samme forbrug som den nye. Det svarer til 107h/8760h = 0,0122 h/dag eller 45 min. hver dag.

fase
Den måde som de opstiller det i annonce kan man ikek bruge til en sammenligning. Det er et gennemsnitsforbrug, og måske svare det slet ikke til dit.
Men som Fabrin får det regnet ud så kan du sammenlige groft. De 45 minutters kørsel pr. dag  indikerer at det er nogenlunde samme strømforbrug hvis du bruger tumbler hver anden dag i snit. Så må du selv sjusse dig til dit forbrugs mønster 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis