Klemmering 1/2" ballofix -> flexslange -> 10 mm kobberrør

Hejsa

Jeg forsøger at forlænge et kobberrør ned til min ballofix, så jeg kan vaske hænder på badeværelset.

Jeg har købt sådan nogle flexslanger, hvor der følger en klemmering med - men jeg aner simpelthen ikke hvordan sådan en fungerer. Desuden læser jeg nogle steder om en støttebøsning, men det fulgte ikke med flexslangen..

Hvordan sætter jeg en slange fast med klemmering?
Er støttebøsning voldsomt nødvendigt?

Vedhæfter lige nogle billeder, så er det nemmere at se.

Billede 1: flexslange med klemmering:

Billede 2: ballofix og kobberrør, hvor slangestykket skal sidde:

Link til flexslangerne:
https://www.jemogfix.dk/forlaengerslange-25-cm-10-mm-x-12quot-omloeber-kombi-flex/8125/9037294/
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du sætter omløberen til højre på kobberrøret, dernæst klemmeringen og til sidst skruer du slange og omløber sammen. Derved komprimeres klemmeringen og tætner samlingen.

fase
Men jeg skal skrue hårdt, eller hvad? Når jeg skruer den fast, sådan ok fast, falder slangen bare af..
Ja, du skal skrue temmelig hårdt. Klemmeringen skal deformeres ved at skrue omløber og slange sammen, så den klemmer om kobberrøret. Klemmeringen skal naturligvis passe til kobberrøret. 

fase
Super! Jeg går ud fra at det passer?

Hvis ringen sidder næste af sig selv, så passer diameteren meget godt ser det ud til.
Du skal forestille dig at omløberen (den forkromede metalhat) skal stramme så meget på messingringen, at dennes diameter bliver mindre og dermed klemmer sig fast i røret (som Fabrin skriver). Så du skal stramme godt til.
Én hånd med en nøgle til slangen. Sørg for at du hele tiden skubber slagen mod røret mens du strammer omløberen med en anden nøgle. Så bliver det godt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis