Reparation af puds på kældervæg

Jeg vil reparere pudsen på mine kældervægge og gerne gøre dem glatte og fine.

Puds og mørtel er især porøst i bunden af væggene. 

Hvordan ville I gribe det an? Jeg er helt ny i at lave denne type arbejde, så meget gerne forklar det som til en 5-årig 😊

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu spørger jeg bare dumt, men kan jeg tage noget pudsemørtel og reparere i bunden af væggen og derefter bare male over?

Eller vil det falde af med det samme?
Er der ikke nogle bud på denne?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Er huset ikke så gammelt at det i virkeligheden er kalk. Smitter det af ?. er det kalk, så brug aldrig andet. Aldrig plastic maling..... 

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Vil du have hele væggen glat eller blot reparere det afskallede i bunden af væggen?

Hvis du bare vil reparere bunden af væggen, kan du fint gøre som du selv foreslår og pudse det med pudsemørtel og male det over med en diffusionsåben maling. Men afskalningen vil komme igen efter et år eller mere, for det skyldes fugt i væggen, og det problem fjerner du ikke ved at pudse og male.
Hmm, så hvis man skulle løse det “rigtigt”, hvad er man så ude i? Det er inde kældervægge som er grundmurede, kan man sprøjte noget kemi eller lignende ind for at stoppe fugten?
Og hvad ville I anbefale for at få væggen glat efter fugtproblemet er bremset?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det kommer jo an på hvad du mener med rigtigt.

Den gamle løsning er at man pudser op med kalkmørtel som er meget diffusionsåbent. Det stykke dernede kaldte nogle dig også for et offer lag netop fordi det skulle pudses op efter en årrække når fugten havde været for hård.

Du kan idag godt få nogle produkter der hedder sokkelstop eller lignende som kan sprøjtes ind og mindskes fugten, men det er vist svingende hvor godt de virker.

Hvis det laves ordenligt med kalkmørtel og diffusionsåben maling bør det holde i mindst fem år og nok en del mere. Det er jo også en start 

Ask
Hej, du svarede aldrig på det med maling type, mener du det er kalk, smitter det af ?. Forsøg aldrig at stoppe fugt inde fra, altid udefra, og lav alt diffusions åbent, med mindre du elsker at skrabe af og male hvert 10 år.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også