Hvilken busk ?

Hej
Er der nogen der har et bud på hvilken busk dette er ? Jeg synes den er virkelig flot, men desværre må den nok lade livet da jeg skal bygge hvor den står. Jeg vil se om jeg kan grave den op men jeg tvivler på at den overlever - men så kan jeg jo prøve at skaffe en magen til ......... men jeg mangler navnet.

På forhånd tak
Jens

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er jeg langtfra plante ekspert, men det ligner en del efter de Spirea som vi har, mener dog der findes flere forskellige arter af den.
Tror sagtens du kan flytte den, især hvis du kan få en stor klump jord med.

Vi prøver igen, i morgen --
Du kan nok ikke flytte den i den størrelse. Men hvis du går hårdt til den med en hækkesaks, og skærer den tilbage til 1/4 størrelse og så får den store rodklump med er der en chance.
Hvornår skal i bygge ?
Kan du skære den tilbage snart, og så rodstikke den i foråret, så kan den flyttes til efteråret.
Rodstikke betyder at du stikker spaden godt ned ca. 20-30 cm fra planten hele vejen rundt. Altså skærer rødderne over i den størrelse som rodklumpen kan håndteres med f.eks. sækkevogn, eller et stykke gulvtæppe til at slæbe den på.
Når du rodstikker her i foråret så har den sommeren til at udvikle nye rødder  inde omkring planten og den klarer en flytning meget bedre.
Skal den flyttes allerede til foråret så skal der efterlades en lille "grøft" omkring planten. Så kan vandslangen langsomt fylde den en gang om ugen sommeren igennem. Så den har vand ligesom en buket. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ja der skal nok en maskine til  
En rendegraver ville nok kunne få en god klump jord med...

Vi prøver igen, i morgen --
Hej med jer
tak for svar. En spirea er det vist ikke, sådan een har jeg i haven og den er helt anderledes.
Men det med at skære ned og rodstikke, lyder bestemt som et forsøg værd. Uanset hvad er jeg nød til at klippe mig vej ind til centrum for at grave :-)

Jeg håber der kan bygges iår, meeen reallistisk set bliver det nok først til næste forår da en del andet byggeri skal laves før jeg kommer til nedrivning af det skur busken står op ad

mvh jens
Så er rodstikning jo en god forberedelse for din busk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis