Dryp fra vandlås ind mod væg

Hej LDS.

Min kæreste og jeg har netop købt et rækkehus fra 1957, og vi har allerede en utrolig lang liste med småting som vi skal have ordnet hen ad vejen. Jeg tænkte at starte i det små, og ville kigge på vores håndvask i badeværelset, hvor det drypper fra der hvor vandlåsens rør går ind i væggen. Jeg ville umiddelbart tro at der var noget der skulle strammes, eller en pakning der skulle skiftes, men hele indgangen ind til væggen er dækket af en semi-elastisk fugemasse af en art, som jeg ikke umiddelbart tør pille af (har absolut ingen erfaring med DIY).

Er der nogen her der har nogle gode råd til hvordan jeg kan gribe det an?

På forhånd tak.
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som det fremgår af undersiden af røret er det højt sandsynlig utæt pga. tæring.
Skift røret til ø 32 plasticrør, de forkromede messingrør har det med at tærer op over tid.
Du er nødt til at fjerne fugemassen for at se hvad der gemmer sig bagved og inde i væggen.
Nyt foto når fugemassen er fjernet.
Ligeledes et foto af hvor røret starter fra håndvasken.
Normalt er det rør skubbet ind i en muffe der sidder for enden af røret inde i væggen.
Af med kittet eller "snasken" omkring røret og afmonter røret. Rengør røret og se om det kan genbruges, ellers skift til nyt.
Der sidder en pakning/O-ring inde i muffen i væggen, som skal slutte tæt omkring røret, og hvis den er mør skal den skiftes. I øvrigt skal røret stikke mindst 2 cm ind i muffen for at slutte tæt. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis du er heldig ender røret i væggen i en 5/4" bøjning men gevindet synlig. Så kan du købe et rør med pakning og omløber, som du skruer på, så samlingen bliver tæt.

fase
Tak for svarene!
Jeg kommer lige med lidt supplerende information, da det nok ikke har været så tydeligt på billedet.
Røret er en del af vandlåsen - en hansgrohe af en art - så det bliver nok ikke aktuelt at skifte det til et plastikrør, da det er synligt, og ikke gemt væk i et badeværelsesmøbel.

Jeg fjerner gerne "snasken" der sidder på røret hvor det går ind i væggen, så jeg kan kigge derinde.
Men skal jeg så have noget nyt snask (hvad kalder man det?) klar til at putte på igen, før jeg kan bruge vasken igen?
Jeg er ikke helt klart over hvad funktionen af det er. Hvis røret er tæt, burde det vel slet ikke være nødvendigt at have sådan noget siddende på det, eller er det der for at lave en tæt samling mellem rør og hul i fliser?

(Min kæreste er lidt bekymret for at hun ikke kan bruge vasken i en længere periode hvis jeg først går i gang med at pille ved det)

På forhånd tak.
Du behøver ikke tage al snasken af, men bare en smule f.eks. lidt foroven, så du kan se om der skjuler sig et gevind. Gør der det, sætter du snasken tilbage, og skaffer pakning og omløber med 5/4" gevind. Ellers tager du snasken ud, ruller det sammen til en pølse, som du anbringer i åbningen mellem røret i væggen og røret fra vandlåsen. Fladerne skal være tørre inden du tætner. Kæresten må undvære vasken en halv times tid.  

fase
Annonce
Der er stor sandsynlighed for at røret er utæt, pga. tæring underneden.
I første omgang kunne du prøve at dreje røret 180 grader, så tæringen kommer opad.

Fordi du fjerner "snasken" rander al vandet ikke nødvendigvis ud på gulvet, en form for spand kunne løse det midlertidig, en dag eller to.

Før du fjerner "snasken" ved du reelt ikke om det er galvaniseret bøjning med gevind, eller det er plastbøjning med O-ring.
Tætningen med gevind er normalt en konisk pakning, fastspændt med Omløber Ø32, som vist på pdf-fil.

Du kan også være heldig at det er en plastbøjning, med indvendig O-ring, som vist nederst på pdf filen.

Du kunne også prøve at starte med at skære det øverste af "snavset" væk for at se hvad der gemmer sig bag ved.
Ved kun at skære det øverste væk er der stor sandsynlighed for at i stadigvæk kan bruge håndvasken.
 
Tak for svar.
Jeg fik kradset det øverste løs, og det ser ud til at det går ind i et plastrør af en art.
Jeg prøvede at dreje lidt på røret, og det kørte nogenlunde nemt både med og mod uret, uden at det føles som om det blev strammere den ene eller den anden vej - hvilket jo kunne type på at det ikke er et gevind det sidder fast med.

Jeg er vel nødt til at få det pillet ud af væggen så jeg kan se 100% hvordan det sidder sammen.
Røret bliver ikke strammere uanset, hvilken vej du drejer det. Røret mellem vandlås og væg er tætnet med en læbepakning i plastrøret. Prøv om du kan dreje røret en halv omgang så det underste kommer øverst. Der er en rimelig chance for, at der er tæret hul i undersiden af røret. Det har så lavet "midlertidig" tætning ved at komme det "snask" i, som der er nu. Du behøver ikke pille noget ud af væggen. Dit billede viser alt det nødvendige nemlig muffen på plastrøret.

fase
S. Fabrin skrev den 19-02-2021 13:34:54

Røret bliver ikke strammere uanset, hvilken vej du drejer det. Røret mellem vandlås og væg er tætnet med en læbepakning i plastrøret. Prøv om du kan dreje røret en halv omgang så det underste kommer øverst. Der er en rimelig chance for, at der er tæret hul i undersiden af røret. Det har så lavet "midlertidig" tætning ved at komme det "snask" i, som der er nu. Du behøver ikke pille noget ud af væggen. Dit billede viser alt det nødvendige nemlig muffen på plastrøret.

 Tak for tippet. Efter at have drejet det drypper det næsten ikke, men ved fuld tryk på vandhanen "sprutter" det lidt i kanten mellem rør og muffe på oversiden. Derudover er den så begyndt at dryppe i den ende der vender hen mod vandlåsen (der er ret kalket i forvejen, så måske de tidligere ejere har haft problemer i den ende før).

Du er nødt til at skifte hele røret, fordi det er tæret igennem hvor det går ind i muren. Midlertidig kan du rense det fri for kalk ved vandlåsen og med lidt tape kan du lave en midlertidig tætning ved væggen med gaffertape. Det er ikke kønt men måske tæt et stykke tid.

fase
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis