Honda CBX 750 1984

Hej folkens jeg har en Honda CBX 750 fra 1984 der dræner batteriet selv om ladespændingen er helt op på 15,6 volt hvad er for højt. Jeg har skiftet batteri to gange, købt en anden brugt spændingsregulator hvad jeg fik af vide var fejlen dog uden succes. Den har været på to forskellige MC værksteder uden at fejlen er blevet udbedret, efterfølgende fik jeg en selvstændig auto elektriker til at se på den og fik af vide at der var spændingstab fra tændingslåsen, der har jeg købt en ny original og stadig er problemet ikke løst. Når jeg lader batteriet op starter den fint, når jeg så kørt små 20 km og slukker motoren kan jeg ikke starte den igen da batteriet er tappet selvom den lader for meget, jeg har virkelig mistet modet, tænker måske at det er statoren og i så fald har jeg ingen anelse om der kan anskaffes en ny.

Er der en der kender løsningen til denne hovedpine?
På forhånd tak.
Mvh.
Sebastian
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,
Det er ikke så ofte en stator går i stykker, men denne kan udmåles, Ohm data bør du kunne finde på nettet eller en en haynes bog.
Du har målt 15,6V ja det er meget, men har du haft en ampere tang på? hvis den lader 0-komma-ingenting i ampere (samtidig med der er forbrug af lys etc, med fladt batteri) så er der noget galt med ladestytemet. og jeg vil anbefale dig at starte med at udmåle spændingsregulator, igen haynes eller nettet for data :)

At du kan køre med den uden den går ud, tyder på der er noget ladning, men jeg har aldrig prøvet at der er så meget spændingstab et sted i ledningsnettet , at maskinen ikke kan nå og lade batteri op.

Du har monteret en anden brugt spændingsregulator som er +30 år gammel... chancen for fejl er til stede der også.

Nu er det en del år siden jeg har rodet ved en CB'er men der må sidde nogle kul inde ved rotr, hvis der er, er de så OK?




www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
S. Fabrin
S. Fabrin
12690 4400
Hvor måler du ladespændingen, på batteriet? I øvrigt er 15,6V alt for høj, den må ikke være over 14,4V.
Du skriver at du lader batteriet op, og så bliver det afladet når du kører. Har du en mulighed for at måle ladestrømmen med et tangamperemeter?

fase
Jarno
Jarno Trådstarter
8
Hejsa, tak for svar. Jeg har haft Amp tang på og måle de de tre ledninger der går til de respektive viklinger og der var nemlig 0, lidt på men da min Amp tang ikke kan måle ohm i DC kan jeg ikke bruge de målinger til noget desværre. Ja jeg måler ladespændingen mellem + og - på batteriet og ja ladespændingen er for høj, jeg har også målt Amp på + ledningen der er oppe ved batteriet og den giver 1,3 Amp i ladning og det er klart for lidt, det er selvfølgelig også vigtigt at værdierne på spændingsregulatoren stemmer overens med hvad statoren skal køre med, derfor har jeg monteret den oprindelige på igen. Nu er det længe siden at jeg har haft snildt statoren af men mener helt sikkert at der ikke er kul i den.

Tak for jeres svar. 
Annonce
Annonce
S. Fabrin
S. Fabrin
12690 4400
Har du mulighed for at måle spænding på statoren altså før ensretter og regulator. Du skal måle i AC området.

fase
Jarno
Jarno Trådstarter
8
Jeg har lige målt separat på de tre gule ledninger der kommer direkte ud af statoren ved omkring 1700rpm de gav alle omkring 2 Amp i AC 
S. Fabrin
S. Fabrin
12690 4400
Har du mulighed for at måle modstand i diodebroen. Hvis en eller flere dioder er kortsluttede får du ikke fuld udnyttelse af strømmen fra statorren. Det kræver måske en lidt speciel måling af dioderne, men prøv i første omgang med en mostandsmåling.

fase
Annonce
Jarno
Jarno Trådstarter
8
Okay, ja det er nok en god ide for at se om dioden lukker for den ene retning. Så må jeg skilde den ad og måle på den.

Jeg takker for hjælpen. 
RasBo
RasBo
152 4000
Fandt du fejlen? Er batteriet gammelt? Skift det evt. så du minimere steder hvor fejlen kan ligge. Batterier kan ikke tåle at blive ladet med så høj en spænding over tid.

Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

  1. Scooter producerer ikke strøm
    Knallert & Scooter (12 svar)
  2. giantco sprint
    Knallert & Scooter (41 svar)
  3. batteri lader ikke op
    Knallert & Scooter (6 svar)
  4. Generator HJÆLP!!!!
    Lav-Båd (16 svar)
  5. Hjælp, min mc løber tør for strøm hurtig
    Lav-Motorcykel (3 svar)
  6. Berlingo aflader batteri når der står stille ca. 4-5 dage
    Lav-Bil (55 svar)
  7. kymco med el problemer
    Knallert & Scooter (5 svar)
  8. Honda 750 lader ikke!!
    Lav-Motorcykel (32 svar)
  9. montering af spændingsregulator
    Lav-Båd (14 svar)
  10. skillerelæ
    Lav-Båd (9 svar)

Populært lige nu

  1. Krænkede kartofler?
    Over hækken (læst 1226 gange)
  2. Bauhaus vs Silvan: ultra board
    Lav-Hus (læst 293 gange)
  3. Skift af indmuringsdåser?
    Lav-Hus (læst 199 gange)
  4. Hvor meget strøm kan jeg trække fra min forsyning?
    Lav-Hus (læst 36657 gange)
  5. Hjælp til gulvvarme
    Fyr og opvarmning (læst 205 gange)
  6. Krybekælder - skimmel?
    Lav-Hus (læst 407 gange)
  7. Nyt gulv med isolering i hus fra 1800
    Lav-Hus (læst 1647 gange)
  8. Hvor er min jordforbindelse?
    Lav-Hus (læst 258 gange)
  9. Gulvvarme og håndklædetørre
    Fyr og opvarmning (læst 229 gange)
  10. Gulv lagt svømmende på 5 cm sand. What to do?
    Lav-Hus (læst 423 gange)

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Kort og godt

Lav-det-selv.dk (LDS) er Danmarks største samlingssted for boligejere og gør-det-selv folk. Hver måned besøges LDS over 600.000 gange, af folk der søger råd, vejledning og inspiration om alt fra boligforbedring til hobbyprojekter.

LDS er drevet af et stærkt fællesskab, hvor alle kan bidrage med viden og ideer.

 

Følg med