Honda CBX 750 1984

Hej folkens jeg har en Honda CBX 750 fra 1984 der dræner batteriet selv om ladespændingen er helt op på 15,6 volt hvad er for højt. Jeg har skiftet batteri to gange, købt en anden brugt spændingsregulator hvad jeg fik af vide var fejlen dog uden succes. Den har været på to forskellige MC værksteder uden at fejlen er blevet udbedret, efterfølgende fik jeg en selvstændig auto elektriker til at se på den og fik af vide at der var spændingstab fra tændingslåsen, der har jeg købt en ny original og stadig er problemet ikke løst. Når jeg lader batteriet op starter den fint, når jeg så kørt små 20 km og slukker motoren kan jeg ikke starte den igen da batteriet er tappet selvom den lader for meget, jeg har virkelig mistet modet, tænker måske at det er statoren og i så fald har jeg ingen anelse om der kan anskaffes en ny.

Er der en der kender løsningen til denne hovedpine?
På forhånd tak.
Mvh.
Sebastian
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,
Det er ikke så ofte en stator går i stykker, men denne kan udmåles, Ohm data bør du kunne finde på nettet eller en en haynes bog.
Du har målt 15,6V ja det er meget, men har du haft en ampere tang på? hvis den lader 0-komma-ingenting i ampere (samtidig med der er forbrug af lys etc, med fladt batteri) så er der noget galt med ladestytemet. og jeg vil anbefale dig at starte med at udmåle spændingsregulator, igen haynes eller nettet for data :)

At du kan køre med den uden den går ud, tyder på der er noget ladning, men jeg har aldrig prøvet at der er så meget spændingstab et sted i ledningsnettet , at maskinen ikke kan nå og lade batteri op.

Du har monteret en anden brugt spændingsregulator som er +30 år gammel... chancen for fejl er til stede der også.

Nu er det en del år siden jeg har rodet ved en CB'er men der må sidde nogle kul inde ved rotr, hvis der er, er de så OK?


www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Hejsa, tak for svar. Jeg har haft Amp tang på og måle de de tre ledninger der går til de respektive viklinger og der var nemlig 0, lidt på men da min Amp tang ikke kan måle ohm i DC kan jeg ikke bruge de målinger til noget desværre. Ja jeg måler ladespændingen mellem + og - på batteriet og ja ladespændingen er for høj, jeg har også målt Amp på + ledningen der er oppe ved batteriet og den giver 1,3 Amp i ladning og det er klart for lidt, det er selvfølgelig også vigtigt at værdierne på spændingsregulatoren stemmer overens med hvad statoren skal køre med, derfor har jeg monteret den oprindelige på igen. Nu er det længe siden at jeg har haft snildt statoren af men mener helt sikkert at der ikke er kul i den.

Tak for jeres svar. 
Har du mulighed for at måle spænding på statoren altså før ensretter og regulator. Du skal måle i AC området.

fase
Har du mulighed for at måle modstand i diodebroen. Hvis en eller flere dioder er kortsluttede får du ikke fuld udnyttelse af strømmen fra statorren. Det kræver måske en lidt speciel måling af dioderne, men prøv i første omgang med en mostandsmåling.

fase
Okay, ja det er nok en god ide for at se om dioden lukker for den ene retning. Så må jeg skilde den ad og måle på den.

Jeg takker for hjælpen. 
Fandt du fejlen? Er batteriet gammelt? Skift det evt. så du minimere steder hvor fejlen kan ligge. Batterier kan ikke tåle at blive ladet med så høj en spænding over tid.

Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Hej RasBo jeg bruger faktisk ikke motorcykelen og batteriet er ikke blevet udskiftet men holder fint strøm. Jeg fik telefonisk hjælp til at måle mig lidt frem hvis jeg har gjort det rigtigt og det skulle være spændingsregulatoren/ ensretter der var stået af, den er så blevet skiftet.
Venlig hilsen
Haya folkens. Jeg har netop købt sådan en simplificeret lade enhed med ensretter og laderegulator i en enhed til min Yamaha. Den virker faktisk. En type der hedder UC2, sælges både hos etablerede mc forhandlere eks. i England, og også på ebay. Den lader med 14,7-14,8. Jeg har gel batteri så de går.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis