Kan man på dette billede se om der er vådrumsmembran?

Kan man?
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Sidder fliserne tæt ved bruseren, så der kommer meget vand på netop de fliser?

fase
S. Fabrin skrev den 26-02-2021 08:27:16

Hvis badeværelset er renoveret i marts 2020, er der en stor sandsynlighed for, at der er brugt cementbaseret vådrumsmembran.

 Måske du lige kunne linke til produktet således at man kan få en ide om hvad man skal se efter, i forhold til at kunne identificere membranen. 


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 26-02-2021 13:18:20

 Måske du lige kunne linke til produktet således at man kan få en ide om hvad man skal se efter, i forhold til at kunne identificere membranen. 

 Jeg ved ikke helt præcis, hvilket produkt mureren brugte, kun at det var et cementbaseret produkt. Hvis man søger på cementbaseret vådrumsmembran findes der flere hits. LIP og ALFIX for nu at nævne et par stykker.

Du kan ikke umiddelbart identificere membranen, fordi den ligner fliseklæb.
På det billede af den knækkede flise er det ikke muligt at identificere vådrumsmembranen. Det ser også ud som om fliserne er sat op på, for at sige det pænt, en alternativ måde. 


fase
Fliseklæberen indikerer manglende brug af tandspartel, det er første indikation på fusk for mig.

Dernæst er der spørgsmålet om membranen.
Den cementbaserede membran som der også snakkes om her i tråden, bør have en anden farve end fliselimen, og sidde mellem fliselim og puds på væg.
Det er et produkt der blandes op med lip mørtel, når det er lip der anvendes. Man får så en pasta der kan trækkes ud på hele væggen i et glat lag, og herpå kommer fliseklæb med tandspartel.
Det burde derfor være muligt at identificere om der skulle være et produkt mellem fliselimen og vægpudsen. Da de to produkter er påført i hver sin arbejdsgang, bør man også kunne splitte de to produkter i separate flager når man banker på det. 
Det lader ikke til at der ud fra billederne er brugt hverken det ene eller det andet produkt.
Jeg vil anbefale trådstarter at se lip eller alfix produktvideoer på YouTube, da du her kan lære at identificere hvordan de enkelte lag er opbygget, og ud fra dette kunne identificere om disse processer er udeladt fra din installation.
Du skal nok lige banke lidt mere af for at få syn for sagen. 

Elektronikteknikeren
Jeg så mureren trække vådrumsmembranen på og spurgte i min uvidenhed til vådrumsmembranen. Det er derfra, jeg har min viden. Membranen blev trukket på og skulle tørre i et døgn. Derefter kunne der sættes fliser op med  fliseklæb trukket på med en tandspartel. Mureren lavede i øvrigt et rigtig flot stykke flisearbejde, hvilket jeg også fortalte ham. Martin du skal have ros for dit arbejde.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis