Spænding akkumulator

Hvad skal spændingen være på en akkumulator?
Jeg har en Nissan Quashqai diesel, som er begyndt at virke lidt sløv til at starte, især når frosten sætter ind. Se evt. mit indlæg under “koldstartproblemer“.
Jeg har målt spændingen på akkumulatoren, og den er typisk på 12,2 volt.
Hvis jeg lige har ladet på den, så stiger spændingen til ca. 12,8 volt, hvorefter den langsomt falder.
Hvad er den optimale spænding på en “frisk” akkumulator?

Bemærkning: Bilen er årgang 2014. Den fik skiftet akkumulator ca. 2016 “på garantien”. Jeg håber ikke den er ved at stå af igen!

Træd ikke på mine ledninger :o)
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo et 12 volts batteri, så det lyder jo ikke helt skævt, men prøv at mål spændingen, mens du køre med starteren.

Vi prøver igen, i morgen --
Gløderørene er ikke tjekket for nylig.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Der er flere mulige fejl. Hvad lader generatoren med? bør være 14,5v  Og som Je-ns hvad er spændingen under belastning? der kan være dårlige forbindelser. Hvad er spændingsfald på + og - siden. Hold v-meter på +pol og +på starter medens der er en som starter. det samme på -siden. Max fald på startkredsløb 0,5v

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
solaris skrev den 15-02-2021 19:34:20

Et fuldt opladet batteri er på 12,7 volt, et batteri med 12,2 er kun halvt opladet, og er helt afladet ved 11,5 volt.

 Super, det er lige de tal jeg mangler. Så kender jeg status. På det sidste har jeg kørt korte ture - fruen har fået besked på at spare på sædevarmen!   


Træd ikke på mine ledninger :o)
Det er ikke nok med sædevarmen. Du risikerer at din generator står af, pga overarbejde. Få fat i en impulslader og sæt et stik direkte på batteriet og ud i frontgrillen. Så tilslutter du alderen, når du kommer hjem. Eneste måde at redde batteri/generator på, når I kører mange småture.

hvis der er en spænding på 14,4 volt når motoren kører, og der er 12,7 volt efter en længere køretur , men lidt efter at motoren er stoppet,så er generator og batteri nok i orden. Men det kræver meget strøm at starte en dieselmotor, dels skal der bruges strøm til at forvarme, dels er en dieselmotor meget tung at starte pga. den høje kompression der er i den, så hvis du kører mange små ture kan den simplethen ikke nå at generere den strøm der er brugt til at starte, så derfor kan det være nødvendigt med en impulslader, den kan være tilsluttet hele tiden uden at skade batteriet.
Nu ved jeg ikke hvilket batteri du har, men et start/stop (AGM) batteri, er det bedste du kan få til dit brug.
Jeg køre i en varevogn på arbejde, mange småture, og om vinteren ofte med oliefyret kørende, når motoren er stoppen.
Der var problemer, når batteriet blev godt et år gammelt, har fået 2 nye batterier når de var ca 2 år gamle, og var nødt til at lade, ellers kunne den ikke holde strøm, bruger en 10 amp C-tec lader.
3 gang jeg skulle have nyt batteri, fik jeg et AGM batteri, samme ah, der har ikke været problemer siden, det har foreløbigt holdt i 3 år, og det har ikke været nødvendig at lade på det.

AGM batteriet tåler bedre at blive afladet, og ladet op igen, og bliver ikke langsomt dårligere, som et almindeligt batteri.
De fleste moderne biler lader vel med omkring 100 amp( - forbrug), så det burde slet ikke være nødvendig at skulle sætte en lader på.

Vi prøver igen, i morgen --
Om generatoren yder 50 eller 100 ampere er ligegyldigt, et batteri kan kun modtage ca. 10% af sin kapacitet, dvs. et batteri på 75 amperetimer har behov for 7,5 amperes ladning, dertil skal naturligvis lægges forbrug til lys, blæser mm. Men er i øvrigt enig i at AMG batterier er klart de bedste og måske kan løse problemet.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis