Spænding akkumulator

Hvad skal spændingen være på en akkumulator?
Jeg har en Nissan Quashqai diesel, som er begyndt at virke lidt sløv til at starte, især når frosten sætter ind. Se evt. mit indlæg under “koldstartproblemer“.
Jeg har målt spændingen på akkumulatoren, og den er typisk på 12,2 volt.
Hvis jeg lige har ladet på den, så stiger spændingen til ca. 12,8 volt, hvorefter den langsomt falder.
Hvad er den optimale spænding på en “frisk” akkumulator?

Bemærkning: Bilen er årgang 2014. Den fik skiftet akkumulator ca. 2016 “på garantien”. Jeg håber ikke den er ved at stå af igen!

Træd ikke på mine ledninger :o)
Hvad skal spændingen være på en akkumulator? Jeg... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
solaris skrev den 16-02-2021 14:19:31

Om generatoren yder 50 eller 100 ampere er ligegyldigt, et batteri kan kun modtage ca. 10% af sin kapacitet, dvs. et batteri på 75 amperetimer har behov for 7,5 amperes ladning, dertil skal naturligvis lægges forbrug til lys, blæser mm. Men er i øvrigt enig i at AMG batterier er klart de bedste og måske kan løse problemet.
Tror også AGM batteriet er bedre til at modtage ladestrøm, i forhold til et almindeligt., og forringes ikke på samme måde, af afladning, og klat ladning.
Og jo en fordel at bilens generator har en stor ydeevne, så kan den jo både lade, og forsyne alle de strømforbrugere der er.

Vedrørende lademodtagelighed.

Sakset fra Exide
"Hvad menes der med ladningsmodtagelighed?
Ladningsmodtageligheden angiver den strøm i Ampere (A),
som et 50 % afladet batteri tager imod efter 10 minutters
ladning ved spændingen 14,4 V og temperaturen 0 °C.
Ladningsmodtageligheden skal ifølge standarden være min.
20 % af batteriets 20-timers kapacitet. Et batteri med 75 Ah
skal altså have en ladningsmodtagelighed på mindst 15 A."

 


Vi prøver igen, i morgen --
Det er et start/stop batteri (håber jeg), da vognen er født med det system.
Min lader jeg bruger, er en ca. 35 år gammel Bosch, som automatisk skruer ned for ladestrømme, hvilket dels fremgår af vedledningen, dels kan aflæses på instrumentet.. Når jeg lader, starten den med ca. 2 ampere, og skruer så ned, når jeg tjekker et par timer senere.

Det er som om der er lidt mere strøm på for tiden, nu da kulden er ved at være på nul.

Træd ikke på mine ledninger :o)
bobenontot skrev den 16-02-2021 21:18:15

Det er et start/stop batteri (håber jeg), da vognen er født med det system.
Min lader jeg bruger, er en ca. 35 år gammel Bosch, som automatisk skruer ned for ladestrømme, hvilket dels fremgår af vedledningen, dels kan aflæses på instrumentet.. Når jeg lader, starten den med ca. 2 ampere, og skruer så ned, når jeg tjekker et par timer senere.

Det er som om der er lidt mere strøm på for tiden, nu da kulden er ved at være på nul.
Sådan virker alle de "uintelligente" ladere, men når den kun lader 2 ampere på, og hurtigt falder i amperene, lyder det da ikke til batteriet, mangler strøm.
Det ville være bedre med en elektronisk lader, der har en indstilling til AGM batterier.

Nu satte jeg for sjov den C-tec 10 amperes lader til min arbejdsbil, den er indstillet AGM og det er et 95 ah batteri.
Da jeg kom hjem. kl 15:30 køre motoren stadig, og spændingen er 14,7, så står den lidt med stoppet motor, og spændingen falder til 12,7, så tilslutter jeg laderen, og den giver op til 14,9 volt, og holder den der i ca 3 timer, så falder spændingen til 13,1.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Det med de 10% lademodtagelighed gælder for gammeldags blybatterier som jeg antager at spørgeren har, at de nye agm batterier er mere modtagelige, er en af grundene til at de er bedre, men det jeg mente er, at uanset hvor kraftig generator/lader man har, så kan man kun lade med 10 eller 20 % af batterikapaciteten afhængigt af batteritypen.
solaris skrev den 16-02-2021 22:12:50

Det med de 10% lademodtagelighed gælder for gammeldags blybatterier som jeg antager at spørgeren har, at de nye agm batterier er mere modtagelige, er en af grundene til at de er bedre, men det jeg mente er, at uanset hvor kraftig generator/lader man har, så kan man kun lade med 10 eller 20 % af batterikapaciteten afhængigt af batteritypen.
De 20 % skulle nu være for et almindeligt blybatteri, og som minimum ifølge standarden.
Det afhænger jo også af ladespændingen, med de gammeldags lynladere, kunne man putte en hel del ampere ind, med så stod batteriet jo også og blev varm, og propperne skulle skrues af, så det går nok ikke med en moderne lukket batteri.  

 


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis