solaris skrev den 16-02-2021 14:19:31
Om generatoren yder 50 eller 100 ampere er ligegyldigt, et batteri kan kun modtage ca. 10% af sin kapacitet, dvs. et batteri på 75 amperetimer har behov for 7,5 amperes ladning, dertil skal naturligvis lægges forbrug til lys, blæser mm. Men er i øvrigt enig i at AMG batterier er klart de bedste og måske kan løse problemet.
Tror også AGM batteriet er bedre til at modtage ladestrøm, i forhold til et almindeligt., og forringes ikke på samme måde, af afladning, og klat ladning.
Og jo en fordel at bilens generator har en stor ydeevne, så kan den jo både lade, og forsyne alle de strømforbrugere der er.
Vedrørende lademodtagelighed.
Sakset fra Exide
"Hvad menes der med ladningsmodtagelighed?
Ladningsmodtageligheden angiver den strøm i Ampere (A),
som et 50 % afladet batteri tager imod efter 10 minutters
ladning ved spændingen 14,4 V og temperaturen 0 °C.
Ladningsmodtageligheden skal ifølge standarden være min.
20 % af batteriets 20-timers kapacitet. Et batteri med 75 Ah
skal altså have en ladningsmodtagelighed på mindst 15 A."