Drømme flisen er for stor ...

Hej. Jeg har et problem! Konen har fundet lige præcis den klinke hun vil have, og dog ... Klinken der skal lægges på både væg og gulv har dimensionen 92x368 mm - altså en moderne sildebens klinke. Problemet er blot at hun synes den er for stor ... og andre alternativer i den rigtige størrelse koster 3000 kroner pr. m2. Nu til mit spørgsmål, kan det lade sig gøre at flække klinken på tværs og langs, således dimensionen bliver omtrænt 46x184. Fra det mål skal der naturligvis fratrækkes snittet som fliseskæreren vil æde.
Min plan er således at lave 4 klinker ud af 1. Udover at det bliver et kæmpe arbejde, så bliver det nok også svært at skære dem præcis. Men kan det lade sig gøre? Jeg har aldrig lagt klinker før, så kom endeligt med bud. Der skal lægges 20 m2 i alt.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De ønskede klinker koster ca. 3000kr/m2X 22m2 . Regn selv videre. Du bliver nok nødt til at købe en vådskærer med et  land, så delingen af fliserene bliver ens, og de skal være helt ens, ellers kommer det til at se ud ad helvede til. En vådskærer kan du få for en 10-15 tusinde kr. Når du så har skåret klinkerne, er der "kun lige" at lægge dem i det flotte sildebensmønster. God fornøjelse   
Vådskærer

fase
Jeg har kigget på vådskærer, og synes godt det kan lade sig gøre at finde dem til billige penge. Men kvaliteten af disse kender jeg ikke. Jeg har som sagt ingen erfaring i klinker, så måske jeg gaber over for meget med et sådant mønster, men det må komme an på en prøve.
Jeg vil gerne hører andre erfaringer om at skære klinkerne således at delingen bliver 100 procent ens, det er nemlig dette trin jeg er mest betænkelig ved.

Billig vådskærer: ​bauhaus​​​
je_ns skrev den 15-02-2021 15:19:42

Ulempen ved at skære fliserne, er du får en skarp kant, og uden glasur.
Det kan du måske kompensere fra ved at lave en "høj" fuge ???

 Dette havde jeg ikke engang overvejet. Jeg tror det lugter af, at jeg må prøve at købe nogle "prøve" klinker og give det et forsøg.

Ørredfar skrev den 15-02-2021 15:23:18

 Dette havde jeg ikke engang overvejet. Jeg tror det lugter af, at jeg må prøve at købe nogle "prøve" klinker og give det et forsøg.

 Lige præcis dette, ser jeg som det allerstørste problem.

At skære dem præcis skal nok lykkedes med lidt omhu, men den skarpe kant får det sandsynligvis til at ligne noget, som burde være løgn.
At kompensere med en høj fuge, tror jeg ikke på lykkes. Det ville nok som minimum kræve en verdensmester i flisefugning, - det er jo ikke lige et enkelt sted, men der imod hele fladen, hvor det skal lykkes.
Som du nok fornemmer, så anser jeg projektet som en dødssejler   , hvilket naturligvis ikke skal holde dig tilbage, men vi vil gerne se det færdige resultat   
Jeg har en af de billige vådskærer. Den kan ikke lave skarpe kanter, men det bliver mere eller mindre flosset, lidt afhængig af, hvor hårdt man presser den. Men selv om jeg kører meget forsigtigt på, så bliver det ikke et rent snit. Det er dog lykkedes mig med nogle 300x600 mm fliser at lægge fugen relativt højt, så det ikke skriger i øjnene.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det bliver noget knold. Sig til konen at I må finde nogle andre fliser.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
S. Fabrin skrev den 15-02-2021 15:27:53

Den maskine, du henviser til fra Bauhaus, er ikke en vådskærer.

 Hvad skal man så bruge det lille kar til, nede i bunden?


Træd ikke på mine ledninger :o)
Jeg fik en gang en håndværker til at sætte fliser op på mit badeværelse.
Gulvet fik granitgrå fliser og fliserne til brusekabinen fremstillede han af “kvarte fliser”, samhandel selv skar på en prof. fliseskærer. Det blev rigtig pænt.

Er de fliser du kigger på glasserede?

Træd ikke på mine ledninger :o)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis