Radiator ventiler RA-N vs. RA-U

Er der en stor forskel for et normalt hus på 130m2. om man vælger radiatorventiler af typen RA-N eller RN-U ?
Hvis den ene er den mest 100% optimale og man så vælger den anden. Hvor stor skade/fejl er det så?
Ved godt hvad forskellen på de 2 er, men har bare svært ved at vurdere hvilken passer bedst. :-)

Palle
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du ligger på grænsen, jeg ville ved så stor radiator vælge RA-N, men Ra-U burde også kunne klare det. Det afhænger også noget af dit differenstryk. 1 mVs (0,1 bar) er ikke alverden. Ved 2 mVs er vandgennemstrømningen gennem ventilen ca. 1/3 større.

Søren O
Det var nu for at spørge til grænsen for hvad en RA-U ca. er. :-)
Rummene jeg ønsker at skifte ventilerne i er et toilet på 4,5m2 og et værelse på ca. 22m2 hvor der er 2 radiatorer i.
Når man læser om det, så er RA-U til anlæg med mindre “flow”. Men hvor er grænsen, og hvad er mindre flow?
Og hvordan finder jeg mit differenstryk?

Palle
Dit værelse på 22 m2 er med 2 radiatorer. Så er der vel også 2 radiatortermostater. Er radiatorerne lige store, deles de normalt lige om opvarmningen.
Differenstryk måles med et manometer på tryk- og sugesiden af pumpen. Det er trykforskellen mellem de 2 måleværdier der er differenstrykket. Et enkelt manometer på tryksiden af pumpen kan også gøre det. Så måles det lave tryk med stoppet pumpe.

Søren O
Annonce
Ja værelset har 2 ens lige store radiatorer der deler om opvarmningen. Så de indstilles ens.
Så her burde RA-U vel kunne klare det, hvis det er. 
Jeg har kun ét manometer på min fjernvarme Unit. Det måler trykket på ekspansionsbeholderen. 

Palle
Du kommer jo slet ikke ud i nærheden af begrænsningerne, så RA-U vil være ideel.

Søren O
1000 tak for hjælpen og dine svar   

Palle
Jeg står i samme "problem" som trådstarter hvor jeg skal have valgt nye ventiler til huset og ikke aner hvilken type der egner sig bedst. Det er fjernvarme jeg har som varmekilde.

Kigger vi på stuen alene, så er der 60m2 som varmes op af 3 meget forskellige radiatorer. Den ene sidder i et hul i gulvet (med rist hen over) og er nok 4 meter lang, mens nr 2 kun er 20cm høj og 2,5 m lang og sidder op af en væg. Nummer 3 er det jeg synes ligner en "normalt radiator" på en længde på omkring 2,5-3 meter som sidder under et vindue.

Hvordan finder jeg ud af hvilken ventil jeg bør bruge? Jeg kender ikke til trykket i rørene, desværre.

Har i nogle fifs jeg kan bruge?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis