Ny termostat på returvejen

Hej
Jeg skal have skiftet mine gamle Danfoss termostater i vores hus fra 1973 med fjernvarme, og jeg er i tvivl om, hvilken type, jeg skal købe - altså om det er en RAV eller FJVR model.

Alle termostaterne sidder monteret på retur vejen - altså nederst på radiatoren og den kolde del af røret.

Måler jeg diameteren på ventilen er den 32mm (og altså ikke 34mm som en RAV ventil). Den har også "kun" 2 hakker og ikke 4, som en FJVR.

Så er det FJVR eller RAV termostater, jeg skal købe?

RAV:
Danfoss termostat føler type RA-V inkl. pakdåse | 013G2961 | BilligVVS.dk (lavprisvvs.dk)

FJVR:
Danfoss returføler i hvid type FJVR til returventiler | 003L1070 | BilligVVS.dk (lavprisvvs.dk)

/Robert

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Der har lige været et indlæg med samme problemstilling som du har.
Prøv at trykke på knappen øverst “søg og find”. Så indtaste du: termostat i toppen. Så kommer indlægget. Tror du kan bruge noget fra det.

Søren O
Jeg tror det er det her som søren tænker påhttps://www.lav-det-selv.dk/forum/t/236629/s/termostat-i-toppen-vs-i-bunden-af. Men spørgsmålet er om du vil skifte hele ventilen eller bare føleren?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er kun føleren, jeg vil skifte - ventilen skal forblive.
Jeg synes ikke at ventilen ligner en til at føle på returen, men snare på rumluften. Kan du sende et billede af føleren set fra den side som er skruet fast. Altså ind i den. Jef søgte lige på sådan en ventil. den kan altså godt se sådan ud og være til retur. den jeg har ser bare helt anderledes ud. Men det ved søren meget mere om end mig.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Det gør jeg lige flix, jeg er hjemme fra Føtex.

Hermed billeder af føleren ...

Det er standard returtermostatventiler som regulerer på radiatorvandets returtemperatur, og ikke på rumtemperatur.
Når du er igang vil jeg da foreslå at skifte både føler og ventil så der reguleres efter rumtemperatur.

Søren O
Tak for svar. Ja, det ville nok være smart at skifte det hele, som du skriver, men det må vente til det bliver varmere i vejret.

Et sidste spørgsmål ... Vil denne retur føler så passe til nuværende installation?
https://www.lavprisvvs.dk/danfoss-returfoeler-i-hvid-type-fjvr-til-returventiler-175724?gclid=CjwKCAiAsaOBBhA4EiwAo0_AnDrcj0mFFaxL5OodcGcu-nuGfNfdCMdiHyhXhEe2Xholwtqon7zXPxoC2nIQAvD_BwE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis