Messing vandhane korroderer - hvorfor?

hejsa.
Vores messing vandhane er knap 2 år gammel, og har på begge sider af tudens bøjning noget som ligner “patina” pletter, men jeg har lige konstateret at tuden er utæt på den ene side af bøjningen, hvor denne “patina” er. Messing armatur som det sidste led i en vandforsyning burde efter min opfattelse ikke kunne skabe problemer med tærring? Troede at det ville gå ud over ikke-ægte metaller, hvis det skulle gå ud over noget i en vandforsyning. Eller har jeg misforstået noget? Vi bor i et område med relativt hårdt vand, ved ikke om det kan have indflydelse?

mvh
Thomas
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke tæring, men pletter fra eksempelvis tandpasta. Uden at vide hvilket armatur du har, er jeg ret sikker på det er købt i Danmark, og så er kvaliteten rimelig.

Føles pletterne som du vise som begroninger udvendigt, og kan de fjernes med en negl eller anden hård genstand? 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er ikke tandpasta der sidder på armaturet, det kommer indefra selve armaturet. Jeg har med billederne prøve at vise det første billede med denne “patina”, det næste viser dråber der pibler ud af armaturet, så det er desværre ikke kun kosmetisk. Og ja det er dansk - det er et Toni armatur.

Tak for linket til artiklen. Interessant læsning, det tyder jo på at det er blyindholdet i messingen det kan være skyld i korrosionen. Man kan jo håbe på at producenten er opmærksom på problemet og har ændret i den kemiske sammensætning af messingen fremadrettet, så korrosion undgås. Tærringen er sket indenfor en 2-årig periode, så jeg regner med at jeg kan få ombyttet tuden til en ny (med forhåbentlig bedre kemiske egenskaber).

/Thomas
Desværre har det nok med økonomi i produktionen at gøre. 
Jeg havde et køkkenarmatur fra damixa space. Der skete det samme på udløbstuden.Den var forkromet. Det er simpelthen for tyndt materiale. Da jeg ville købe en ny tud var det meget svært at overbevise billig vvs om at det ikke var en pakning. Men udløbstuden kunne ikke købes separat. Så efter et mislykket forsøg på lodning købte jeg et nyt armatur. Undersøg om du til di hane kan få tuden som reservedel.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Under 2 år - så må der stadig være garanti på armaturet.
Et armatur er ikke bare et armatur. Det skal være godkendt til drikkevand. Tidligere skulle det være VA-godkendt. Det har netop noget at gøre med metalafsmitning at gøre. Jeg er dog ret sikker på at de store kendte mærker overholder lovgivningen.

Søren O
Hejsa.
Jeg tror egentlig ikke at problemet bliver at få en ny tud, da det jo er sket indenfor reklammationsperioden. Men jeg prøver at forstå om jeg kan forvente at det sker igen indenfor de næste to år, om det er en fejlproduktion der er skyld i korrosionen eller om det er mit brugsvands-setup der kan være skyld i korrosionen. Mvh Thomas
Er temmelig overbevist om, at det skyldes en fejlproduktion.
Havde det haft noget at gøre med din brugsvands-setup ( hvor jeg slet ikke kan se den mulige sammenhæng), så havde der næppe kun været sådanne små pletter, som tærede igennem. Det passer jo perfekt med, at der har været urenheder i metallet.
Husk på at hvis du får byttet via reklamationretten, så starter en ny reklamationsperiode når du modtager den nye tud. Så hvis det sker igen indenfor 2 år, så kan du reklamere igen.

Hellere leje end at bo på gaden.
Det sker - også for Vola!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis