Lodde på gammel kobber kande

Jeg har en gammel kobber kande, som min farfar lavede. Den er simpel nok, (som kander vel tit er :-)  ), men "tuden" er knækket af. Jeg er kommet frem til at man lodder den slags.

Det jeg mest har fundet om, er hvordan man lodder kobberrør sammen, men metoden er vel stort set den samme. Nu har jeg så fundet det her (på billedet). I de videoer jeg har set, snakker de også om at man skal bruge lodde fedt. Det her har jo sådan en flux kerne, og jeg er lidt i tvivl om, om det her flux er en slags fedt?
Eller om det i det hele taget er nødvendigt at bruge loddefedt, det er en meget tynd "tud" omkring 1 cm i diameter, så det er jo en ret lille svejsning, og der er jo ikke noget større tryk, som der er i fx vandrør.

Har aldrig prøvet at arbejde med kobber, så på forhånd undskyld hvis det er et simpelt spørgsmål. :-)

Mvh
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror jeg ville kontakte en blikkenslager. De kan noget med en loddekolbe.
At lodde kobberrør er sikkert langt lettere, da delene er udført med snævre tolerencer.
Når man lodder kobberrør skal delene først rengøres ordentligt. Derefter fedtes ind i loddefedt, samles og opvarmes. Når temperaturen er tilpas ”suges” loddetinnet ind i samlingen - også opad.
En tud til en kande vil ikke kunne få samme tilpasning, men der sker da ikke noget ved at prøve. Det er vigtigt at loddefedt og loddetin “passer sammen”. Tror ikke tim med “indbygget flus” kan bruges tidl din opgave.
Du skal nok have tuden fikseret til kanden inden du lodder.

Søren O
Hvis du aldrig har prøvet at lodde før, så få en blikkenslager til at lodde tuden fast. Hvis loddestedet er rent, er det nok med den flus, der er i loddetinnet. Til at gøre loddestedet rent kan du bruge noget fint smergellærred. Det kræver viden og øvelse, så endnu engang gå til blikkenslageren.

fase
Udfordringen er at kobber leder varmen super godt. Dvs at en lille loddekolbe ikke når at varme op. Jeg har gode erfaringer med at lodde med en varmepistol, men det har været på autokølere. Du skal nok ha mindst en 100w el loddekolbe. eller en af dem blikkenslagerne bruger som er en stor kobberklump varmet op med en blæselampe. Når det har været loddet før er det rimeligt nemt at få det til at holde igen.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Desværre er moderne loddetin noget forfærdeligt bras som "tværer". Det skyldes at bly blev forbudt.
Hvis du kan få fat i noget gammelt eutektisk 60/40 loddetin virker det meget bedre.

Bent Andersen skrev den 14-02-2021 13:31:33

Desværre er moderne loddetin noget forfærdeligt bras som "tværer". Det skyldes at bly blev forbudt.
Hvis du kan få fat i noget gammelt eutektisk 60/40 loddetin virker det meget bedre.

 Nogle bekendte har for ikke så længe siden, fået sat nye zinktagrender op af en blikkenslager, synes da godt nok lodningerne så noget amatøragtige ud,meget ujævne og slet ikke fine og glatte, men sådan er det måske med det nye loddetin ?


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Hej alle sammen. Tak for de gode svar. Har nu fået lidt mere forståelse....tror jeg 😁
De videoer jeg havde fundet, handlede om vandrør. Måske det er derfor det blev understreget at det skulle være uden bly, kunne man forestille sig. Det blev også nævnt at der skulle være sølv i, derfor jeg valgte den blyfri 3% sølv med fluxkerne.
Det er jo et meget lille område som skal loddes,  og da det jo ikke skal suges ind, går jeg nu ud fra at jeg kan klare den uden loddefedt.
Jeg har nu fået forståelsen af at rengøringen er ret vigtig, for at få metallerne til at glide sammen, så jeg vil bruge smergellærred, eller måske noget slibepapir 320 specielt til aluminium (som jeg har lidt af), og derefter acetone.
Jeg har et par forskellige loddekolber, prøver nok først med den der kører på lightergas, den bliver meget hurtigt meget varm, ellers må jeg jo forsøge mig lidt frem.
Og ja, den skal helt sikkert fikseres, en lille sjov opgave i sig selv 🙂
Men da det her tin på billedet lige skal fragtes hertil, fra Kina sikkert, dog med fly er er afsendt, går der i disse tider nok lidt inden jeg har det.
Men når det sker vil jeg skrive igen med et resultat. Igen, tak for vejledning.
Mvh
Jeg har nu fået forståelsen af at rengøringen er ret vigtig, for at få metallerne til at glide sammen, så jeg vil bruge smergellærred, eller måske noget slibepapir 320 specielt til aluminium (som jeg har lidt af), og derefter acetone.
Det er fint, at du bruger smergellærred til at rense med, men du skal ikke under ingen omstændigheder slutte med acetone eller andre sjove væsker. Det skal jo ikke males.
Det tin, du har valgt med sølv i, kræver en højere temperatur end tin uden sølv. Grunden til at bruge sølv i loddetinnet er at det giver en større styrke i lodningen.  Bly i loddetin blev forbudt for flere år siden netop pga. blyet uanset, hvad der skulle loddes. 


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også