Kogeplader varmer ujævn ved belastning

Hej.
Vi har lidt problemer med vores komfur når vi bruger kogepladerne.

Når vi bruger 3 eller 4 kogeplader samtidig så varmer de ujævn.
Det kan jeg se når der bliver kogt kartofler for boblerne kommer ikke jævnt. Der er lige en halv sekunds pause i mellem dem. Og man kan også høre det da det er induktion.

Komfuret er ca 1 år gammel og er en Bosch.
Huset er fra 67.

Ved i om det er komfuret det er galt med eller fordi den ikke får strøm nok? 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det ikke sådan det skal være? Jeg kender ikke selve funktionen i induktionssystemet, men jeg har samme oplevelse i vores 13 år gamle Siemens kogeplade. Det er ligegyldigt om der kunner en enkelt plade tændt. Når der er skruet ned for blusset, så pendler opvarmningen. Det kan svagt høres, og ses på boblerne i vandet.
Jeg går ud fra at ved 100% varmes der kontinuerligt, ved 70% varmes der 70% af tiden i en cyklus. For os er det ikke et problem.

Søren O
Din induktionskogeplade fungerer som den skal. Kogepladen fungerer ved, at den enkelte plade laver et magnetfelt, som inducerer en spænding i bunden af gryden. Bunden kan betragtes som en kortsluttet vinding på sekundærsiden af en transformator, hvor selve kogefeltet er primærsiden. Der er så indbygget temperaturføler til regulering af temperaturen. Desuden er der en føler til at mærke, om der kogegrej på pladen. Alt det regulerer elektronikken.
Kogegrej, der ikke har magnetiserbar bund eller i sig selv er magnetiserbar, kan ikke bruges.
At boblerne ikke kommer jævnt, har ikke noget med kogepladen at gøre. Det har noget at gøre med den effekt, der bliver tilført. Prøv at koge en gryde vand ved fuld effekt på pladen.

fase
Kan ikke helt forstå at den skal gøre sådan. Det gjorde vores kogeplader i vores tidligere hus ikke . Og det var også induktion

Når vi koger vand på fuld knald på en kogeplade så gør den det ikke, og det samme hvis der bliver skruet lidt ned for den 
Du koger formentlig ikke kartofler på fuld knald og der er også andet end vand i gryden, derfor.
Det er ikke fordi, du koger på en induktionsplade. Det samme ville ske på en masseplade.

fase
Jeg har kartofler på høj indtil de koger.
Kan bare ikke forstå at den varmer ujævn ved 3 plader og ikke ved 2.
Så der må jo være et begrænsning et sted 
Annonce
Din kogeplade varmer ikke, men bunden i din gryde varmer. Det er ikke kogepladen der varmer din gryde, men som før forklaret bliver der induceret en strøm i grydens bund, som så varmer det der nu er i gryden. Ideelt ville glaspladen, som gryden står på, slet ikke blive varm, men på grund af at gryden bliver varm, vil glaspladen også føles varm.

fase
Yes jeg ved godt det er magnetisk men derfor skulle den gerne lave samme styrke på 3 plader som hvis man brugte 2
Er dine gryder af samme fabrikat. Jeg  har oplevet at gryder af forskellig fabrikat varmer forskelligt. Pladerne har i øvrigt forskellig effekt at varme med.

fase
Nej men burde ikke have en betydning for det jeg oplevede igår for kartoflerne kogte normalt da jeg satte plade 3 i gang og så begyndte kartoflerne at koge ujævn, og da jeg var færdig med plade 3 så begyndte kartoflerne at koge normalt igen.

Så der må være noget begrænsninger 
Jeg tror du har ret i at det er en indbygget begrænsning i kogepladen, så den ikke overbelastes. Det må fremgå af manualen... Vi kan heller ikke køre boost på 2 blus samtidigt, så skruer det automatisk ned. 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis