Gode råd til at styre stort byggeprojekt

Hej forum

Vi står foran at skal bygge om herhjemme, hvor muremestervillaen skal have nyt tag, loftet skal renoveres til disponibelt rum (2.sal), samt nedlægge vægge på 1. salen. Det får vi håndværkere til at lave det meste af.  

Har i nogle gode råd til hvordan man griber sådan et projekt an med håndværker, som formentlig bliver et enmands tømmerfirma? Anbefaler forum at håndværker har byggaranti, skal vi have formel kontrakt på arbejdet, hvordan sikrer man at tidsplanen holdes osv. Og hvad med forsikringer?? 

Jeg synes det er et stort projekt og derfor vil jeg gerne have kontrol på forløbet, hvis i forstår.

Hvis i vil dele jeres erfaringer med lignende projekter ift. "styring" vil jeg blive glad!

Vh

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det bedste du kan gøre er at have presis på plads hvad der skal laves også lade tømmeren selv styre det
der går altid noget galt når amatøren tror de kan styre den slags
Naturligvis skal der holdes et par møder forinden, hvor i sammen fastlægger jeres ønsker. Får lavet tegninger o.s.v. Dermed fastsat hvad tømrer skal gøre, tidsplan og andet. Hvad og hvornår skal delbetalinger falde m.m.
Men også hvad han mener hører til andre fag. el - blik /vvs.
Så bør han selv styre sin del af projektet, og hvis der er ting i skal lave samtidig så ska i naturligvis overholde tider der.
Ved sådanne møder skrives der ned hvad man bliver enige om, og denne renskrevne referat mailes naturligvis til jer / tømrer alt afhængig af hvem der laver det. Det godkendes så / underskrives senest ved næste møde af begge parter.
Det samme ved fremtidige byggemøder hvor det ikke er så vigtig at slå hinanden i hovedet med små overskridelser eller ændringer i arbejdsproces. Tingene kan jo senere gå hurtigere så man til sidst når målet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du ikke har erfaring med styring af byggeprojekter, er det en risikabel opgave med ukendte økonomiske konsekvenser.

Som novice bør du hyrer en ingeniør med forsikringen for fejl i delprojekterne. Gå en langt bue uden om arkitekter. En advokat til udarbejdelse af en nagelfast kravspecifikation er er også et godt sikkerhedsnet.

Har du aldrig prøvet det før, risikerer du med garanti at løbe ind i problemer.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 13-02-2021 22:56:45

Hvis du ikke har erfaring med styring af byggeprojekter, er det en risikabel opgave med ukendte økonomiske konsekvenser.

Som novice bør du hyrer en ingeniør med forsikringen for fejl i delprojekterne. Gå en langt bue uden om arkitekter. En advokat til udarbejdelse af en nagelfast kravspecifikation er er også et godt sikkerhedsnet.

Har du aldrig prøvet det før, risikerer du med garanti at løbe ind i problemer.

 lidt overkil at få en ingeniør til så lille et projekt , han er god hvis man mangler en beregning eller et meget stort projekt , i praksis har han ikke mere forstand på at styre små projekter end en amatør , det ser vi gang på gang

lad håndværkerne styre det , det er de vant til , og de ved hvad der skal til af forsikringer mm
du skal bare sørge for at få aftalt med ham hvad det er du vil , du kan jo altid følge med , og løbende få at vide hvad der sker , så i kan nå at få snakket om det i tide , hvis der er noget du bliver nervøs for
Hej alle

Tak for kommentarer. Synes bl.a. Elmand kom med nogle gode praktiske råd som jeg vil bruge i det videre forløb. 

Jeg er godt klar over at jeg ikke skal fise rundt og blande mig i himmel og hav. Der ved jeg for lidt.

Jeg prøver derfor at spørge ind til det overordnede ved projektet, men det står måske lidt rodet i mit spørgsmål. Prøver punktvis:

1) er det en god ide at håndværker har byggaranti. Det plejer fx Bolius at anbefale
2) hvilke forsikringer skal han og jeg have og bør jeg spørge håndværker om hans forsikring
3) skal man lave en formel kontrakt fx en "AB" byggekontrakt som vist Bolius anbefaler eller skal man nøjes med et velbeskrevet tilbud og løbende nedskrevne aftaler?

Herover så har jeg også spekuleret på hvad man i praksis gør, hvis projektet bliver meget forsinket, håndværkerne bliver syg over et par uger mv. Men det er naturligvis svært at svare på.. Men det er jo vores og ungernes hjem så vi vil gerne planlægge det godt :) 
Annonce
Han skal have Byggaranti, ja.

Tjek ham tømreren, om hans ry er ok.

Ja, AB kontrakt er et must, vil jeg mene.

Enig i, at en ingeniør er overkill.
JP Svend, må jeg hører dig om dine tanker for Byggaranti?

Som jeg læser det, så er det en Byggaranti for medlemmer af Dansk Industri og jeg tænker derfor, at det kun er mellemstore- til store håndværkere, som er medlem? Jeg får formentlig vores lavet af et en-mands firma, som har et lille håndværkerlav med andre en-mandsfirmaer, da jeg synes det virker til at  være billigst og mest fleksibelt. Og så har jeg direkte kontakt med en ejer, som ønsker at sit firma har et godt renomme.

Hvis jeg vælger at gå med denne type af håndværkervirksomheder, er det så ikke urealistisk at forvente Byggaranti?

Mit næste spørgsmål er, hvilken funktion Byggaranti egentlig har. For hvis der er en konstruktionsfejl eller sjusk i byggeriet, er der så ikke nogle almindelige forsikringer, som vil dække dette (både mine og håndværkers egen)?

Venlig hilsen Jonas
Det projekt er da ikke større, end en tømrer selv kan styre det. 2-300.000?  Aftal hvad der skal laves og bland dig udenom. Den nervøsitet omkring forsikringer osv er overkill. Sørg for at han er medlem af BYG og så afsted...
Jeg må da give Frisk ret. Det projekt er ikke større, end man overgiver det til tømmeren, selv om det er et enmandsfirma. Enmandsfirmaer kan godt være medlem af BYG og dermed  omfattet af garantien. Du kender formentlig tømreren og dermed hans omdømme.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis