Gipsloft og vægge.

Vi har købt et dejligt 60'er hus og har kastet os ud i en renovering.
Der skal nu sættes gipslofter samt vægge op i stue/køkken og vi har derfor læst en del på nettet. Vi har umiddelbart nogenlunde styr på det, men forstår ikke helt hvilken afstand der skal være imellem gulv/loft og vægge.
Nogle steder står der, at man skal have 5-10 mm luft imellem gipsloft og gipsvægge, andre steder sætter de bare gipspladerne på vægge direkte op imod det ny-monteret loft.
Kan I hjælpe her?
Skal man sørge for, at der er 5-10 mm mellemrum fra vægplade til loftplade eller skal de bare sættes så tæt på hinanden som overhovedet muligt? Der står også nogle steder, at man skal have 2 mm mellem hver gipsplade, er dette korrekt eller skal de bare tæt sammen?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville placere gipspladerne helt op af væggene med så lidt mellemrum som muligt. Det har jeg selv gjort i vores 70’er hus og huset står her endnu :-) Jeg har også opsat gipspladerne helt op af hinanden. Men samlinger spartler du jo alligevel, så jeg tror ikke det har nogen betydning. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Gips plader skal sættes helt sammen. Yderste lag gips laves de kanter som ikke har spartelkant med en skrå kant så nedefra ser det ud som der er ca. 5 mm afstand. Det er for at spartelmasse kan komme til at få fat i kanter.
Det er nok det samme hvor væg og loft mødes, for at få plads til lidt spartelmasse eller acryl-fuge. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tusind tak for svar, begge to!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også