Afstand fra 12V trafo til isolering?

Hej

Hvad skal afstanden være fra en 12V trafo til isoleringsmateriale (rockwool i skunk)? 

På forhånd tak 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er normalt ikke nogen afstandskrav, hvis den ligger på isolering. Fabrikanten kan skrive noget om indbygning i isolering.
Der er ikke så meget de 12 V  men mere hvor meget varme den afgiver. Når du skriver trafo så går jeg ud fra at det er drive til noget spot eller lignende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej ev elmand

Tak for svar. Jeg er ikke fagmand, men ja det må være en driver. Den er hvid og størrelsen ca. 15x5x2 cm.

Grunden til jeg spørger er, at jeg har fået lavet en elinstallationsrapport ifm. hussalg hvor der er noteret (rød anmærkning):

"Der er for lille afstand til bygningens termiske isolering."

Kan det så passe? Og er der andre løsninger end at flytte den (da det ikke er ligetil)?

Tak,
Stig
Der er vel den mulighed at sætte den op på en omvendt urtepotte   .
Men Ligger den på rockwool, er den dækket ind ?
Hvad leverer den strøm til ?
Og hvilken type står der på den. ?
Der jo langt rundt hvis der skal gættes på alle de fabrikater og typer der findes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej elmand
Svar efter bedste evne.
Det er denne:
https://www.proshop.dk/Under-kategorisering/HaloPower-Transformer-1201-KT-mini-120VA/2762141?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Den leverer lys til 4 halogen indbygningspots i nogle indbyggede hylder i badeværelset. Den er monteret i skunken på en træplade med isolering relativ tæt omkring sig - det kan fjernes så der er ca. 10 cm til isolering (se billede).

Venligst,
Stig

Nu har jeg set på beskrivelse af den. Og der således : Må ikke monteres i isolationsmateriale p.g.a. varmeudvikling
Rigtig mange drivere må installeres imod isolering. Men det gælder oftest dem som styrer led.
Jeg ville bestemt mene at det er opfyldt ved en afstand på 5 cm.  
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for svar. Så skærer jeg bare isoleringen til, så der er god afstand.

Hvis andre har øvrige inputs, så modtages de meget gerne 👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis