Skillevæg til vådrum - undergulv

Hej folkens. Jeg ligger let undergulv i hele lejlighed, men er i tvivl om hvor skillevæggen til vådrum skal stå, eller rettere,  om det er korrekt at tænke at undergulvspladen i gangen er hvor jeg montere skillevæg, og så ligger jeg undergulvspladen med fald på særskilt tværlægte med f.eks 10 mm mellemrum så de to undergulvsplader ikke arbejder imod hinanden...

Er i tvivl da det hele jo ligger på samme bjælkelag,og fliserne vil koble gulv i vådrum fast med skillevæg.

Måske er det det rigtige at gøre alene fordi jeg kan opbygge fald i undergulvet?

Skitse viser hvor gulvplader deler tværlægte, men så skal fald opbygges anderledes,  se inset med plan view
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fliser kobler ikke noget sammen. De revner i fuger hvis der er noget der giver sig.
Skillevæggen skal sættes på badeværelses gulv så det er der det er stift. Der skal naturligvis vådrums membran med hjørne forstærkning ved gulv/væg. Du kan sagtes sætte skillerum på et gulv som har fald. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det sidste forstår jeg så ikke helt. Men det behøver jeg heller ikke.
Selv lægter kan lægges lidt skråt så der er startet på fald allerede der.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-02-2021 01:07:18

Fliser kobler ikke noget sammen. De revner i fuger hvis der er noget der giver sig.
Skillevæggen skal sættes på badeværelses gulv så det er der det er stift. Der skal naturligvis vådrums membran med hjørne forstærkning ved gulv/væg. Du kan sagtes sætte skillerum på et gulv som har fald. 

Det kan simpelthen ikke lade sig gøre så vidt jeg kan gennemskue. Unidrain som skal ligges i gulv kræver montering mod bagvæg og udløbshuset monteres vandret fremad, hvilket betyder at afløbslinjen skal monteres før undergulvet. Så hvordan i alverden får man skillevæggen slået op "på" undergulvet!?

Hvad misser jeg her? Umiddelbart kan jeg kun se at det evt. kunne gøres, hvis jeg deler undergulvet således at den plade som bagvæggen står på ligges først, så installeres Unidrainet og herefter kan jeg så ligge resten af undergulvet. Det bliver bare nogle smalle, korte plader den bagvæg så ender på, idet faldet er skabt i undergulvet, men ikke findes udenfor brusekabinen. 

Unidrain skal i i røde område - blå streng angiver hvor det omgivende undergulv slutter (sådan cirka). Det er ikke vist på tegning men området er valgt da der er brusekabine i denne ende af badeværelset.
 
Det er ikke et krav at unidrain monteres på bagvæg.
Hvis man støver et gulv med beton, så er det en fordel at hænge unidrain op på bagvæggen med de n medfølgende beslag. Det er for at holde den i rigtige højde under udstøbning.
Når du laver let gulv så trækked rørene hen under gulvet og unidrain monteres i gulvplader. Bagefter sætter du skillerum op.
Jeg har kun lidt fald på under gulv, men uden for bruseområde lægger jeg et lag fibergips mere på. Så er der plads til at man kan lave fald ned imod unidrain med gulvspartel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis