Erstatning for gammel gulvvarme regulator

Hej,
Jeg har købt et ældre parcelhus , og har et gulv der er meget varmt..jeg har konstateret at gevindet i plast toppen man drejer på er slidt af, så den ikke kan trykke ned på stiften. Er det mon nogen der kan genkende den, og sige hvad jeg skal købe i stedet?
Mvh Stefan
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du haft plasthætten taget af? Det ligner en “gammeldags“ manuel radiatorventil. Jeg tror ikke der er nogen stift nedenunder der kan trykkes ind.
Når hætten er taget af, kan du (måske) dreje ventilspindelen med en tang.

Søren O
Ja, jeg har haft taget hætten af, og der sidder en stift, men der er ikke en termostat i hætten, det er bare et stykke plastic.

Kan du ikke lige tage et billede så vi kan se hvad der er under plasthætten.

Søren O
Jo bestemt! Her er to billeder, et hvor kun selve hætten er taget af, og et hvor den sidste plastic del er skruet af.
Mvh Stefan
Jeg kender desværre ikke den ventil, men måske er der andre herinde der kan hjælpe.
Midlertidigt kunne du prøve at at presse stiften ned og se om det lukker for vandet. (Et stykke “pind” henover og en strips eller lille skruetvinge til at holde på plads).

Søren O
Annonce
Tak for hjælpen Søren, jeg vil prøve med pind og strip indtil jeg bliver klogere.

Mvh Stefan
Jeg vil tro du kan regulere den ved at skrue på den sorte, enten med en bred skruetrækker i toppen eller forsigtig med en tang om toppen.
Når den så er indstillet, som du ønsker, - så kan du sætte den grå top på. Gætter på at det er den grå top som glider rundt på den sorte.
Normalt stiller man sjældent på disse ventiler, når man har ramt den ønskede temperatur på gulvet, - måske skifter man mellem en sommer- og en vinterindstilling.

Hej,

Som det ses her er problemet at gevindet er væk, så den kan ikke presse pinden ned.
Så det hjælper ikke rigtig at dreje den sorte desværre

Nej, ikke når det er gevindet i den del, som er ødelagt.
Måske en midlertidig nødløsning kunne være :
Skrue den sorte helt op, så den ikke trykker på stiften.
Skru det grå bundstykke på og hold det fast, mens der skrues en lille selvskærende skrue ind fra to eller tre sider, disse låser så bundstykket fast. Måske skal der bores for med et lille bor i den grå.
Sæt toppen på, og prøv om du ikke nu kan regulere den. 
Måske du også med fordel kunne skrue den sorte ud af det grå bundstykke og så smøre den lidt, - den sorte skal kunne skrues nemt ud og ind i den grå, ellers overføres alle kræfter til bundstykket og det bliver derfor ødelagt i gevindet i bunden.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis