Opbygning af fald på badeværelse

Hej
Der har vist været stillet lignende spørgsmål før, men nu er det min tur. Måske er det mere en kontrol af min plan end et spørgsmål...
Jeg skal snart have støbt badeværelsesgulv, der selvfølgelig skal være med fald. Der kommer en opkant mellem brusegulv og resten af badeværelser, så de får hver deres afløb. I bruseren bliver der ensidigt fald til en afløbsrende. Det har jeg nogenlunde styr på.
Men til resten af gulvet regner jeg med skal løbe mod et hjørneafløb udenfor opkanten. Da jeg formentlig vælger gulvfliser på 30x60 cm, virker det også bedst med ensidigt fald her. Jeg laver det med højeste punkt diagonalt over for afløbet. Men faldet bliver dog øget lidt mere end de normale 1%, så underkanten af dørkarmen bliver 30 mm højere end afløbet. Det betyder, at det højeste hjørne bliver 40 mm over afløbet. Dette er for at undgå et for stort trin ved døren. Men er 40 mm fald på ca. 2,8 m mon for meget at gå rundt på? Eller bør man sænke hjørnet til 28mm (dvs. 1% fald) og få et lidt større trin ved døren. Jeg ved godt det er i småtingsafdelingen...

I siden af rummet har jeg en sokkel til vaskesøjle og teknikskab. Den er ikke så bred som brusevæggen, så der kommer et hjørne hvor disse mødes. Hvis det ensidige fald fortsætter helt over til soklen vil der stå vand i dette hjørne. Derfor er det min plan, at lave et knæk i faldet ved den flisefuge, der ligger i forlængelse af bruserens opkant. Mellem denne og soklen bliver faldet 1 % (3 mm over en 30 cm bred flise). Lyder det fornuftigt?

I store dele af huset har jeg et laminatgulv, der ligner lyse betonfliser https://www.silvan.dk/egger-home-chalk-cearmic-327-mm-1291-mm-2-53-8-mm?id=5102-9700026. Hver "flise" er ca. 33x64 cm. Jeg håber at finde en rigtig fliser der ligner disse. Men mon der findes fliser med "lyst betonlook", der er 33X64 cm, så de kan komme til at passe med samlingerne i laminatgulvet på den anden side af døren? Problemet med at få fugerne til at passe med det øvrige gulv er også, at jeg ikke kan ramme bruserens opkant. Det gør at den flise, der skal skæres til omkring brusevæggens hjørne, vil få en kant man støder tæerne imod - lige der hvor man træder ud af badet. AV!!! Er der nogen der har en smart løsning på dette? Forudsætningen er selvfølgelig, at jeg kan finde en flise, der passer med farve og mål. Hvis ikke, lader jeg bare fugen flugte med bruserens opkant.

Jeg har lavet en tegning af min gulvplan. Den er baseret på, at faldet har et knæk i forlængelse af opkanten. Dog har jeg markeret laminatgulvets samlinger ved døren, hvis nogen har en god løsning til mit ovenstående problem.
I hvert hjørne har jeg skrevet, hvad højden over afløbet skal være for at få en plan flade. Pile markerer faldretningen.

Palle Dam
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der slet ingen bud på ovenstående?
Nu ved jeg ikke hvor langt du er i kloak etablering.
Jeg ville umiddelbart ikke lave opkant til bruse område. Vi har haft det og det er irriterende. På den måde skal der kun bruges 1afløb og du kan meget lettere opfylde krav om kar virkning over afløb. ( 3 cm krav som vandet skal kunne stå over afløb før det løber ud af badeværelse andre steder. ) Du har markeret dette krav opfyldt, men det mener jeg giver for stor fald på den ikke vandbelastede del. 
Så ville jeg mure sokkel op ( f.eks. multiblokke) til vaske og teknik skab. og sætte sokkel klinke på der. 
Ganske lidt fald uden for bruseniche, men lidt mere end 2 cm ind imod afløb i bruseniche.
Skal du have en kant til at støde tæerne i, så kan du bruge en strimmel sokkel klinke af samme farve som fliser. De er afrundede på kanten. Det kan lægges ind på en smart måde. 
Det med at få fliser der ligner trægulvet er efter min mening ikke muligt. Det ser derimod bedre ud at det er noget helt andet så man kan se at det ikke er et forkølet forsøg på at få det ens.
Det gælder også størrelse på fliser som jeg aldrig har set på 33 x 64 cm.
Det rammer noget ved siden af dine planer men sådan ville jeg lave det. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Tak for svar.
Jeg vil overveje at droppe opkanten og nøjes med en kant ned, så jeg kan nøjes med et afløb. Ideen til opkanten stammer fra mine forældres hus, hvor der er en opkant på ca. 8 cm (hvilket svarer til sokkelfliserne). Det virker fint.

Jeg har ikke rigtig plads til en glasdør, kun et bruseforhæng. Så jeg vil godt have lidt ekstra til at holde vandet inde i brusenichen. Det behøver måske ikke være 8 cm. Jeg tænker på noget omkring 5 cm.
Men hvis gulvet i brusenichen skal sænkes ift. det øvrige gulv, kræver det vel at isolering, armeringsnet og gulvvarmeslanger sænkes tilsvarende i dette område. Ellers kommer det til at ligge for højt i betonen. Jeg lader armeringsnettene i de 2 områder overlappe med ca. 1 maske, så det hænger ordentlig sammen. Jeg burde nok svejse dem sammen, men det har jeg ikke udstyr til... Udligningsforbindelsen skal også forbindes til begge net.

Hvad er "ganske lidt fald" uden for brusenichen? Vil 0,5% mon være passende? Det svarer til at hjørnet længst væk fra bruseniche-kanten er 14 mm over denne. Fliserækken langs soklen til vaskesøjle og teknikskab skal "på papiret" vippes 1,5 mm. I praksis bliver det nok lidt mere.

Et ekstra spørgsmål: Man "plejer" vist at lave et betongulv 100 mm tykt, heraf 30 mm afretningslag. Men hvis der skal være fald, vil der nødvendigvis være noget der skal afviger fra dette. Men hvor? Jeg antager at isoleringen skal være vandret. Skal jeg begynde at lave faldet allerede i den nederste grovbeton, så der er ca. 30 mm afretningslag over det hele? Eller skal grovbetonen være vandret og udelukkende lave faldet i afretningslaget? Og skal det i så være fra 30 til 44 mm eller fra 16 til 30 mm? Altså om de normale 30 mm er at betragte som et minimum eller maksimum.

Jeg glemmer også det med at finde en flise, der forsøger at ligne husets øvrige gulve.

Jeg rettet i min tegning:

Palle Dam
For lige at starte med opkant. Uanset højde så holder den intet vand inde. Det sprøjter lidt fra bruser og fra kroppen. Den del der kommer fra ca. 1,5 m højde og ned 0,5 m højde til gulv sprøjter ud, og der er ikke mere end få dråber der sprøjter ud på de sidste 8 cm.
Den måde du kan styre sprøjt på er placering af bruse hoved. De fleste vil placere den over unidrain, ( for det har man altid gjort) med det resultat vandstrålers retning er direkte ud imod indgang til bruser. Og de stråler der ikke rammer kroppen er på vej ud af det lille rum.
Sidder den lige under hvor du skriver - 50 så altså tæt ved udgang, så sprøjter den ind i bruseniche og det eneste vand der kommer ud igen er det som kommer tilbage fra kroppen.
Der er ikke behov for det dybe gulv i bruseniche. Jeg har ingen forhæng på det ene badeværelse, og der kommer kun få stænk på gulvet uden for. Gulvet går skråt ned fra nichens start og ender 25 - 30mm længere nede ved unidrain.
Det er ok med 0,5 % på resten af gulv der kommer alligevel ikke vand der.
Rionet binder man sammen med ståltråd der hvor det overlapper.
Du lægger isolering nogenlunde vandret, så udlægges rionet, gulvvarme slanger bindes på, evt. andre installationer som vand / el trækkes, Så løfter du rionet lidt op med nogle plast skinner, elefantfødder eller andet.
Beton lægges ud nogenlunde vandret i det meste af badeværelset men fald rammes nogenlunde på grovbeton i bruseniche. Så får du et ordentlig pudslag. Man kan eventuelt svumme gulvet samtidig med pudslaget laves. Der menes at man kører noget tyndere pudslags beton ned i overfladen med en gadekost. 
Jeg kan ikke tolke den skrå streg på tegning far " 14mm "  til " 0 mm " Du vil vel ikke have en skæring på skrå i fliserne.
Jeg ville skrive 10 mm både hvor du skriver 14 mm og 4 mm
Og så 0 mm på begge sider af nichen.
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det du skriver med brusehovedets placering og retning giver fint mening. Desværre tror jeg ikke der er plads til armaturets koblingsdåser i denne væg. På den anden side sidder nemlig min indbyggede eltavle. (El-kravet om, at der ikke må være uvedkommende ledningssystemer i en dybde på 5 cm er kun lige akkurat overholdt - men det er en anden sag)
Men i stedet for at flytte bruseren, overvejer jeg at installerer en brusestang med fast brusehoved. Den kommer til at sidde omtrent midt i brusenichen og sender vandet ned i en mere lodret retning end en almindeligt løs bruser.

Jeg har brug for lidt mere uddybning omkring mit spørgsmål om grovbeton og afretningslag/pudslag (antager det betyder det samme). Skal de "normale" tykkelser på hhv. 100 mm og 30 mm betragtes som maksimum eller minimum, når faldet gør at det ikke ka være ens over det hele.
For forenkle det lidt, har jeg opstillet 4 scenarier og lavet skitser til (Faldet er ikke målfast - overdrivelse fremmer forståelsen). I alle tilfælde er grovbetonen ca. vandret, og der er en højdeforskel i pudslaget på 14 mm.

A: 70 mm grovbeton, minimum 30 mm pudslag og minimum 100 mm totaltykkelse. Mere pudslag (op til 44 mm) hvor faldet kræver det.

B: 56 mm grovbeton, minimum 30 mm pudslag og maksimum 100 totaltykkelse. Mere pudslag (op til 44 mm) hvor faldet kræver det.

C: 84 mm grovbeton, maksimum 30 mm pudslag og minimum 100 mm totaltykkelse. Mindre pudslag (ned til 16 mm) hvor faldet kræver det.

D: 70 mm grovbeton, maksimum 300 pudslag og maksimum 100 mm totaltykkelse. Mindre pudslag (ned til 16 mm) hvor faldet kræver det.

Skal jeg vælge A, B, C eller D?

Diagonalen på min gulvtegning er faldlinjen (ligesom pilene). Det er IKKE en skæring i fliserne. Der er 2.8 m fra starten af brusenichen (hvor jeg oprindeligt have planlagt et hjørneafløb) til det modsatte hjørne. 0,5% af 2,8 m er 14 mm. Vinkelret på faldlinjen er gulvet vandret. Derfor er både enden af brusevæggen og hjørnet øverst til venstre 4 mm.
Mellem brusevæggens ende og døren er der en flisefuge. Her knækker faldet op mod soklen til vaskesøjle og teknikskab. Det er nødvendigt for at undgå, at vandet bliver fanget i hjørnet mellem brusevæggen og soklen.
Tegningen er tegnet i 3D i programmet SketchUp, hvor jeg har taget udgangspunkt i den diagonale 0,5%  faldlinje og konstrueret en plan flade ud fra denne. Den giver de oplyste højder.

Palle Dam 
Annonce
For lige at starte med faldlinje. Det kan ikke gennemføres med større fliser, de vil tande med små kanter hen over faldlinje. men på tegning ser det godt ud.
 Derfor jeg foreslår næsten vandret undtagen imod vaskesøjle. .
Fine faldtegninger, du skal vælge kombination en af de 2 sidste. Pudslag på minimum 10 mm og den samlede højde incl. membran og fliser skal passe med døre m.m. Men som jeg skriver så må grovbeton være nogenlunde vandret undtagen i bruse niche hvor du skal lave lidt fald på grovbeton også.
Så kan man ikek komme det nærmere for i virkeligheden kan du ikke komme på så præcise mål 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Og huskat brusenichens fald skal begynde så langt ude, at vandet der driver ned at glasdør / forhæng ikke kommer på den del at gulvet som ikke har så meget fald.
Jeg mener i øvrigt ikke at der står om andre rørsystemers afstand til el, skal være i en dybde på 5 cm. Men en afstand på 5 cm.  Og at der menes synlig og ved siden af. Hvad der hører til andre rum er uvedkomne.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Den linje, der angiver faldlinjen, er bare retningen på faldet. Gulvet ændrer sig ikke på dette sted - der er jo ensidigt fald. Linjen er bare brugt til at beregner højderne ud fra. Så der vil ikke være nogen fliser, der tander. De eneste knæk i gulvfladen er ved starten af brusenichen og langs den sidste fliserække over mod soklen i højre side. Og her er der en flisefuge. Resten af gulvet er en plan flade, der sagtens kan laves i store fliser.

Jeg er godt klar over at mine små millimeter-mål nok ikke kommer til at holde i praksis. Men jeg synes det er for tidligt i processen at lave afrundinger...

Det med afstand til el stammer fra den gamle stærkstrømsbekendtgørelse kapitel 701.52 "Ledningssystemer":

Følgende gælder for synlige ledningssystemer og for ledningssystemer anbragt i gulv, væg
eller loft i indtil 5 cm dybde - uanset om ledningssystemerne hører til badeområderne eller
forsyner andre dele af installationen:
– Ledningssystemer (herunder dåser m.v.) skal have en isolation, der opfylder
bestemmelserne i 413.2, og må ikke have overflade eller mellemliggende lag af metal.
Note Sådanne ledningssystemer kan f.eks. være isolerede ledere i isolerende rør eller flerleder kabler med
isolerende kappe.
– I område 0 må der kun være ledningssystemer, som forsyner fastmonteret elektrisk
materiel placeret i område 0.
– I område 1 og 2 må der kun være ledningssystemer, som er nødvendige for forsyningen af
brugsgenstande i område 0, 1 og 2.

– Der må ikke være tilslutnings- eller samledåser i område 0 og 1.


I den nye el-standard (som jeg pt. ikke har adgang til) er det vist formuleret lidt anderledes, men meningen er vist det samme. Men det er ikke noget problem, da bagsiden af eltavlen netop er lige uden for de 5 cm dybde. Men jeg tror ikke det vil være så smart med et par vandrør her. Og jeg vil mene at et fast brusehoved omtrent i midten af brusenichen vil løse problemet med vandstrålernes retning mod forhænget.

Palle Dam
vedr. afsnit 701 i SR så tænker du baglæns.
Overskriften på hele afsnit 701 handler om el-installation i baderum. Altså hvilke  ting der må være i hvilke områder. Og ordet lednings systemer omhandler her elektriske ledninger i badeværelser.
Det har ikke noget at gøre med vandledninger, brusearmatur eller andet. OG vandledninger er ikke af ledende materiale, men det er uden betydning. 
Og det har ikke noget at gøre med hvad der sidder på den anden side af væggen. Skulle man tolke det sådan at der ikke må være el-tavler på væggen i det rum bag bruse væggen, så gælder det hele bruseområdet uanset hvor bruse armaturet sidder.
Nu har du fået min mening om fald m.m. så må du tage stilling til hvad du vil lave. På det felt er jeg kun en amatør som har lavet nogle badeværelser og høstet gode og dårlige erfaringer. På det elektriske vil jeg kalde mig proff. selv om pension er indtægten nu.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, jeg tror jeg har fået svar på mine spørgsmål - i hvert fald i denne omgang. Der kommer helt sikkert flere. Et badeværelse er et relativt teknisk kompliceret rum sammenlignet med resten af huset.
Mange tak for dine svar.

Palle Dam 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis