Termostat i toppen vs i bunden af radiatoren.

Har et spørgsmål som jeg håber der er nogle mere kyndige på området end jeg kan svare på. Jeg er med på at den gængse tilslutning af en radiator i dag, er varm vand ind i toppen og det kolde vand ud i bunden i modsatte ende. Mit spørgsmål er: Hvis man nu af praktiske og æstetiske årsager fortrækker at have (fremløbs) termostaterne siddende i bunden af radiatoren og derfor på udløbet, vil det så have nogle funktionelle/økonomiske ulemper?

På forhånd tak for hjælpen :)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rent varme mæssigt kan der vel ikke være noget i vejen for at sætte den på returen. den skal bare indstilles efter at der er koldere nede ved gulvet. Men når det så er sagt så skal du være opmærksom på at ventilen har en strømretning som så betyder at du ikke kan bruge den standard radiatorforskrugning  som sidder i bunden, men på en eller anden måde skal vende ventilen så strømretningen bliver rigtigt.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Termostaten er ligeglad, om den sidder på frem- eller retur, så længe vi taler om rumtermostater. som kovas skriver, skal du selvfølgelig vende termostaten, så strømningsretningen er rigtig.

fase
Tusinde tak for jeres feedback!!

Bare så jeg forstår det korrekt. I dag sider der gammeldags returventiler i bunden, dvs med en termostat der føler på returvandstemperaturen. Det jeg håber er at kunne udskifte de gamle ventiler med den nye type hvor termostaten føler rumtemperaturen i stedet. Ventilen vil i så fald have den modsatte gennemstrømning ift. hvis den sad i toppen og ved indløb.Vil det være et problem?

:)
Ja du skal vende rumtermostaten så gennemsttrømningen bliver rigtig. Så det er noget med at skrue radiator forskruningen ud og sætte ventilhuset på en stump nippelrør og så sætte forskruningen i en muffe på afgangsrøret

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tror du skal have fat i nogle Danfoss ra-ur ventiler. Så vidt jeg kan læse, så kan de umiddelbart udskiftes med dine nuværende returterventiler.
Strømningsretningen i radiatorventiler skal være rigtig for at ventilen fungerer.

Søren O
Annonce
Ok. Tusind tak for ulejligheden!

:)
Bingo der var den! Fantastisk, så meget en bedre løsning i det her specifikke tilfælde :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis