Syn af bil - hvad så?

Hej
Jeg skal for første gang have min bil til syn.
Anbefaler man få bilen tjekket hos mekaniker først, eller blot bagefter?
Det eneste jeg lige ved der er, er at bagklappen ikke kan holdes helt oppe længere. Det døde
da jeg åbnede det i frostvejr.
Vh Bodil
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg plejer bare at køre den til syn. Så får du evt en liste over fejl, som du kan give til din mekaniker.
Bagklappens funktion har ikke noget med syn at gøre, synsmanden åbner aldrig her.
Bagklappen kan nok fikses med nye gasdæmpere.. Det et en oplagt LDS-opgave.. og koster nærmest ingenting (på de biler jeg har set  i hvert fald🙂)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Aha! Det kan jeg godt se når jeg google ‘gasdæmper’. Anede jeg ikke den hed, og det er klart den der røg. Det vil jeg forsøge at skifte. Tak :)
kommer an på hvor gammel bilen er
men i de fleste tilfælde er det bedst at få den gennemgået først , så er chansen for omsyn minimal
at køre til syn uden at have gået den igennem og lavet evt fejl er både dårlig moral og misbrug af synsmanden
Annonce
at køre til syn uden at have gået den igennem og lavet evt fejl er både dårlig moral og misbrug af synsmanden.
Mig bekendt får synsmanden penge ved både syn og omsyn, så nogen misbrug har jeg svært ved at få øje på.

fase
Hvis bilen er 10 år eller ældre så tænker jeg et værksted besøg vil være godt inden. Men der er altså ikke noget forkert i, bare at køre den til syn og så se hvad de siger. Det kan højst koste et omsyn, og dette for synsmanden også penge for, så di skal ikke tænke på om han "spilder" sin tid   

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jeg kører altid til syn uden at have været på værksted først, kontrollerer dog først at dæk og lys er i orden, det koster ganske vist ofte et omsyn, men hellere det, end først at ofre penge på en rep. Og så senere få at vide at der skal rep. yderligere før den kan synes, så ville man måske hellere have skrottet bilen og købt en anden. At det skulle være dårlig moral at køre til syn 2 gange kan jeg ikke se, man betaler jo for begge besøg.
Det er nok en smagssag hvordan man gør det. Jeg plejer at kombinerer det med et serviceeftersyn hos mekanikeren hvor han så tjekker den og kører den til syn. Det er dejlig nemt og selvom det ikke burde være tilfældet kan man jo ikke afvise at mekanikeren kender folkene i den lokale synshal så godt at process går lidt mere "smidigt" så at sige.

Det er jo også et spørgsmål om hvor meget du har brug for bilen, for hvis den ikke godkendes ved syn er det ikke længere lovligt at kører i den (bortset fra turen til mekanikeren og tilbage til synshallen). Så hvis man gerne vil være sikker på at bilen forsat kan bruges er det godt at have mekanikeren inde over med det samme 

Ask
Hvis bilen ikke bliver godkendt i første omgang pga. mindre fejl også kaldet betinget godkendt med omsyn til følge, må du gerne køre videre. Det eneste krav, der skal opfyldes, er at bilen skal stille til omsyn inden for den givne tidsramme. Længere er det ikke. 

fase
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis