Erfaring med luft/vand varmepumpe i hård frost?

Jeg sidder småfrysende i min nogenlunde isolerede murermestervilla fra 1928 og overvejer at skifte min 70'er oliefyrede Tasso-kedel ud med noget luft-til-vand-halløj.
I tv-reklamerne er der jo ingen grænser for, hvor tæt på det absolutte nulpunkt udetemperaturen kan komme, uden at det går ud over fremløbstemperaturen, men det ville da være spændende at høre, hvilke erfaringer I kære LDS'ere gør jer her og nu, hvor polarkulden har sænket sig over fædrelandet.
Pt. kører vi en fremløbstemperatur på 60 celcius og har udelukkende radiatorer tilsluttet centralvarmen. Grundlasten tages med en Morsø brændeovn og den bliver ikke sløjfet i forbindelse med ovennævnte mulige udskiftning.
Da matriklen er på beskedne 700 m, der dækker en nogenlunde velholdt have samt diverse udhuse, ser jeg ikke vand/vand som en mulighed...
Glæder mig til jeres input

Go' Weekend!

Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Snake.
Hvorfor fryser du ? er det pga vinden ? eller er dit oliefyr for lille ? eller dit radiatoranlæg for kleint dimensioneret ?

Her er mine råd til at konvertere til varmepumpe :

Som det 1. skal du skrue ned for temperaturen på dit oliefyr. til ca. 50 grader.
-og sætte din cirkulationspumpe på max.  

-Så ser du om huset - og dit radiatoranlæg magter at holde dit hus varmt

Så skal du overveje om har plads (gider og se på) en -meget sjælden køn- kasse udenpå dit hus.
-Gerne i en carport, som er et godt sted for beskyttelse for frost, rim, sne og regn.

Men, nu er jeg jo jordvarmemand. : Det kræver ca 300 kvm græsplæne at grave slange nok ned til et anstændigt jordvarme anlæg. - Lægger du dem i "Slinky-loops" kan du sikkert nøjes med mindre. You-tube er din ven ;-)
- Og så kan du jo lige lægge græsplænen om samtidig.

-Bare mit indspil.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Uanset hvilken form for varmepumpe du vælger, luft/vand eller vand/vand, så er det bedst med et velisoleret hus.
Hvis man læser de "uvildiges" vejledninger for varmepumper siger de klart at optimal isolering er langt at foretrække, samt der siges også, start nu med af få isoleret huset optimalt.

Jo lavere fremløbstemperaturer man kan have for radiatorerne jo mere økonomisk bliver varmepumpen.
Man kan også sige det på en måde:
Olie- eller gasfyr kører med høj fremløbstemperatur og lavt vand-flow på radiatorerne.
Varmepumper kører mest økonomisk med lav fremløbstemperatur og højt vand-flow på radiatorerne.

Pt. d.d. med -12 grader uden for, kører min varmepumpe (vertikal jordvarme) med en fremløbstemperatur på ca. 37 grader, kun radiatorer.
Huset bygget i 1968, velisoleret og 3-lags glas i alle døre og vinduer.
Radiatorenes overfladeareal er ca. 25-30% af det opvarmet gulvareal. Jo mindre overfladeareal på radiatorerne, i forhold til gulvarealet, jo højere fremløbstemperatur.
Det optimale, hvad jeg har gjort, er at beregne givne rums varmetab, gennem klimaskærmen, i forhold til givne radiators ydelse i watt. Det siger klart hvilken radiator der halter.

Når du ikke har areal nok i haven, kunne du overveje vertikal jordvarme, der kræver kun ca. 1 m2.
Min have var også for lille til horisontal jordvarme, så jeg fik lavet vertikal jordvarme.

Nogle læser vil nok fare op i det "røde område". Det koster, det er meget dyrt og så videre, snak snak.
Man anskaffer sig, alt andet lige, ikke en helt gratis græsplæne på ca 300 m2. Ligeledes koster den også et vist beløb i grundskyld/år. Jo større byer man har beliggenhed i jo højere priser.
Er man i nærheden af større købstæder, koster f.eks. 300m2 græsplæne, hurtigt 2-3 gange så meget som en vertikal jordvarmeboring, for ikke at glemme løbende grundskyld/år.
Hej Shortcut og GSH
Mange tak for nogle fine svar.
Pointen med at isolere mere er bestemt værd at kigge på. Efter vi overtog huset i 2001 er der forøget med glasuld fra 100 til 300 mm på loftet og alle døre/vinduer er udskiftet. Dog er der noget træk på 1. sal, som jeg skal have udbedret efterhånden som jeg kommer igennem med de sidste par værelser deroppe og der mangler også en radiator på reposen.
Årsagen til jeg småfryser er nok mest, at jeg er for fornæret til at skrue helt op vor radiatorerne, så jeg kunne nok sidde komfortabelt i sexede minishorts, hvis det ikke var for bekymringer om en endnu mere slunken tegnedreng.  
Vertikal jordvarme er nyt for mig, men som min "bedste ven google" fortæller mig, er der tale om en ret betydelig investering. Luft til vand løsningen er nok umiddelbart at foretrække, da placeringen af udedelen i haven ikke vil give nævneværdige gener, idet den vil blive placeret, hvor vi sjældent/aldrig tager længerevarende ophold.
Mit spørgsmål går således mest på, om det er muligt at erstatte oliefyret med luft/vand-løsningen i en ældre murermestervilla uanset udendørstemperaturen?


Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
Går i samme tanker om at skifte mit oliefyr ud med luft til vand VP..
Tester her i vinter hvor lav en fremløbstemperatur jeg kan klare mig med, har kørt med 35 gr men her i kulden sneg temperaturen i stuen sig ned på 20 gr, så nu køre jeg med 40 gr i fremløb, og kan så holde de 22-23 gr som er behagelist for os.
Mit anlæg var oprindeligt 1 strengs, men nu lavet om til 2 streng, så mine radiatorer er større end "nødvendigt"
Mit hus er af ældre dato, og middel godt isoleret, det er 150m2 og vi bruger ca 1800 liter olie om året, og det er med varmt vand, og lidt gulvvarme om sommeren.
Så jeg burde sagtens kunne skifte til VP, og sætter man så flowet op i radiatorerne, vil de jo også give noget, nu har vi en spare recirkuleringspumpe der køre på 7-9 watt.

Så jeg vil anbefale at du tester hvor lav fremløbstemperatur du kan nøjes med, det er nok det bedste parameter at vurdere ud fra, om en varmepumpe er vejen frem.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis