Fremløbstemperatur til radiatorer (fjernvarme)

Hejsa,

Jeg har netop installeret smarte termostater (Netatmos) på en håndfuld af mine radiatorer.
Det fungerer sådan set fint, bortset fra at jeg synes de fyrer lovlig meget op, når de åbner for varmen.
Netatmos support har kigget på mine grafer og fortæller mig, at min fremløbstemperatur er alt for høj. Hvis jeg skruer lidt ned for den, vil termostaterne meget nemmere kunne holde en konstant temperatur. Det virker logisk nok.

Jeg har googlet lidt rundt, og mange steder skriver de at man bare skal skrue ned for fremløbstemperaturen på sit fjernvarmeanlæg.
Problemet er, at jeg ikke synes, jeg har et "fjernvarmeanlæg": Jeg har bare et rør med fjernvarmevand ind. Dette rør deler sig med ét rør til min varmeveksler til brugsvand, og ét rør der ryger til husets radiatorer. Dette sidste rør har en regulator - jeg går ud fra, at det er det, der hedder en sommerventil. Der sidder også en trykdifferensregulator (har jeg googlet mig til).
Derudover synes jeg ikke, jeg har noget som helst, jeg kan stille på. Ingen pumpe, termostat eller noget der ligner.

Til info får jeg 86 grader varmt vand ind og sender 29 grader varmt vand retur, så udnyttelsen virker OK. Jeg kan dog godt se, det er rigeligt varmt vand at sende rundt i systemet. Tænker heller ikke, mit trægulv i stuen har godt af så varmt vand i gulvvarmen.

Mit spørgsmål er: Hvordan kan kan jeg regulere vandet der går ud til radiatorerne? Skal jeg skrue sommerventilen lidt i? Eller skal jeg rundt og skrue på ventilen på hver enkelt radiator?

På forhånd tak for alle tips!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som et direkte anlæg du har. Der kan du ikke regulere temperaturen på. Så skal du have en veksler på 
Du behøver absolut ikke en varmeveksler, men et omløb med cirkulationspumpe.
Det skal laves på samme måde som en gulvvarmeshunt.
Der skal monteres en termostatventil, eller i den “forchromede” udgave en elektronisk styring der regulerer fremløbstemperaturen i forhold til udetemperaturen.

Søren O
Det er da helt rigtig Søren havde da glemt shunt løsningen :) 
Tak for de fine input.

Som jeg forstår det, fungerer en shunt ved at blande returvand i fremløbet for at køle det ned. Jeg kan ikke rigtig gennemskue hvor kompliceret/dyr en omgang det vil være at installere. Eller om jeg er ved at løse et problem, jeg ikke rigtig har.
 
Vil det give mig problemer at sænke fremløbstemperaturen når nu min installation er dimensioneret til det meget varme vand? Jeg kan læse mig til, at man normalt anbefaler en fremløbstemperatur på max. 60 grader, så det er jo en del koldere end hvad jeg har nu.
Du vil spare noget på varmeforbruget ved at reducere fremløbstemperaturen lidt efter hvor dine rør til radiatorsystemet er anbragt. Sidder rørene “på den varme side” af isoleringen vil rørene bidrage til opvarmning af din bolig og er ikke helt spildt.
Noget andet er din gulvvarme - der burde du nok opsætte en “minishunt”.
Prøv at mærke på dine radiatorers returløb om de alle er lige “kolde”. 29o er ikke særligt koldt sammenlignet med din høje fremløbstemperatur, men måske en enkelt radiator eller din varmeveksler til brugsvand har væsentlig højere returtemperatur.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis