Valg af tag til udhus / overdækket terrasse

Hej LDS'ere

Vi skal have valgt tag til vores nye udhus (til cykler, redskaber) med overdækket terrasse, se evt. vedhæftede visualisering. Taghældningen bliver ca. 7 grader, bredden ca. 7,6 m og længden ca. 6,0 m. Udhuset bliver let isoleret men forventes at være uopvarmet.

Jeg forventer at bruge stålplader til taget, bl.a. fordi de er relativt nemme at montere, har en relativ lang levetid og ikke er for dyre. Jeg tænker på produkter, der svarer til Nordic Klikfals men har også overvejet tagstensplader, begge i en mørk farve (fx antracitgrå eller sort). Jeg synes at Klikfalsen umiddelbart er smukkest men er bange for at den med tiden buler mellem falsen, vel pga. for store termiske tøjninger. Men det kan vel afhjælpes med en korrekt montage, hvor det sikres, at pladerne kan glide tilstrækkeligt på langs? Jeg vil meget gerne høre fra nogen, der har erfaring med disse eller tilsvarende produkter? Andre idéer er også velkomne.

En noget anden mulighed er termotag / polycarbonat, men det kræver nok en mere elegant montering af spær osv. som så bliver synlige og jeg ved heller ikke om levetiden er lige så lang (vil gerne have mindst 40 år).

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her er lige et foto af de omtalte buler, fra konkurrenten Areco. Jeg kan se, at producenten til Nordic Klikfals i montagevejledningen skriver: "På grund af den forholdsvis tynde godstykkelse kombineret med det brede profil kan der fore-komme spændingsbuler i Plannja Trend. Dette er naturligt for stålplader og er ikke reklamationsberettiget."
Stålplader holder ikke farven i 40 år, og termotage holder heller ikke den tid. Du skal op på tegltag for at opnå dit ønske.
Hej igen, tak for svaret. Jeg ender nok med et ståltag lig eller tilsvarende Nordic klikfals og vil så forsøge at montere dem omhyggeligt så de kan udvide sig aksialt. Ståltaget har en garanti på 40 år ved korrekt montage og lidt forbehold, så det er OK.
... og så kan du ærgrer dig i 40 år over et tag der ikke harmonerer med det eksisterende.   
Forhåbentligt bliver vi glade for det. Den lille taghældning på ca. 7 grader på det nye udhus udelukker betontagsten (eller tegl) som vi ellers har på hovedhuset. Så vi går efter at udhuset giver en afdæmpet kontrast til hovedhuset. 
Annonce
Tja - man kan bilde sig selv meget ind.   
En anden ting du ikke har taget højde for. Med så lav en taghældning vil du hver morgen/formiddag med et ståltag opleve kondens der drypper på alt.

... og så er sådanne ståltag lige så charmerende og arkitektonisk velegnede som en 40-fods skibscontainer i baghaven.   
Hej Rantzau

Tak for dit input. Kondens burde ikke være noget problem, for der monteres et struktureret skillelag og diffusionstæt undertag under ståltaget. 
Det er også rigtig pænt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også